نیوز سیتی!
11 شهریور 1402 - 11:18

گرایش غرب به سوءاستفاده از قدرت در شورای امنیت نگران‌کننده است

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای نسبت به تمایل نمایندگان آمریکا، انگلیس و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای سوءاستفاده از قدرت‌شان، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای با اشاره به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تمدید حضور نیروهای حافظ صلح (یونیفل) در لبنان، نسبت به گرایش نمایندگان واشنگتن، لندن و پاریس در شورای امنیت سازمان ملل برای سوءاستفاده از قدرت‌شان در این نهاد، ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: با خودداری روسیه و چین از رای دادن به سند پیشنهادی فرانسه به عنوان ناظر غیررسمی این پرونده، برای نخستین بار این سند به طور متفق‌القول تصویب نشد. در واقع، از آنجا که سند نهایی نتوانست موضع و نظر لبنان به عنوان کشور میزبان نیروهای حافظ صلح در خاکش را لحاظ کند، تصمیم مذکور دیکته شد.

در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: در مجموع، تمایل و گراشی کلی نمایندگان تروئیکای غربی در شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه و انگلیس) برای سوءاستفاده از قدرت‌شان به عنوان ناظران غیررسمی پروند به منظور ترویج رویکرد سیاسی‌شان از جمله در حوزه صلح‌بانی، موجب نگرانی است.

شورای امنیت سازمان ملل پنجشنبه هفته گذشته پس از انکه اعلام کرده بود نشست این شورا برای تمدید ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان موسوم به «یونیفل» به تعویق افتاده است، ماموریت این نیروها در لبنان را یک سال دیگر تمدید کرد. تغییراتی که در ماموریت و نوع فعالیت یونیفل در لبنان ایجاد شد، هنوز هم پابرجاست و تلاش‌های لبنانی‌ها برای لغو این تغییرات نتیجه در بر نداشته است؛ همچنین در پیش‌نویس قطعنامه جدید تاکید شده است که یونیفل می‌تواند به طور مستقل و آزادانه فعالیت‌های خود را انجام دهد.

طارق عبود تحلیلگر مسائل سیاسی درباره پرونده داغ حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در نقاط مرزی تنش‌زا میان لبنان و رژیم صهیونیستی گفت:، لابی کشورهای غربی و عربی در تمدید ماموریت نیروهای یونیفل بدون نظارت ارتش لبنان را نقض حاکمیت سیاسی لبنان و یونیفل را بازیچه دست اشغالگران و اهرم فشار ضد لبنان دانست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1480923

مهمترین اخبار ایران و جهان: