نیوز سیتی!
20 اردیبهشت 1402 - 19:53

عشایر پای‌کار رونق گردشگری/ سیاه‌چادرهای بختیاری مقصد توریست‌ها می‌شوند

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به توسعه گردشگری عشایری در استان، گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری اداره‌کل امور عشایر تعدادی از افراد کاربلد را در میان طایفه‌ها آموزش دهیم تا زمینه حضور گردشگر در میان چادرهای عشایری فراهم و اقتصاد گردشگری استان فعال شود.

علیرضا جیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به توسعه گردشگری عشایری در چهارمحال و بختیاری، گفت: در همین راستا  تفاهم‌نامه همکاری بین اداره‌کل امور عشایر چهارمحال و بختیاری و میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان امضا شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: استان ما به دلیل ظرفیت‌های طبیعی و شرایط توپوگرافی نسبت به مناطق دیگر کشور امتیازات زیادی دارد که می‌توان از آن‌ها به عنوان جاذبه گردشگری استفاده کرد.

وی افزود: باید از این ظرفیت‌ها برای معرفی فرهنگ، آیین و آداب و رسوم به گردشگران استفاده کرد.

جیلان اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری از نظر زندگی عشایری و تعداد عشایر در کشور به عنوان یک قطب محسوب می‌شود از این رو می‌توان از این ظرفیت برای معرفی استان و اقتصاد گردشگری استفاده کرد.

وی عنوان کرد: تلاش می‌کنیم با همکاری اداره‌کل امور عشایر استان تعدادی از افراد کاربلد را در میان طایفه‌ها آموزش دهیم تا زمینه حضور گردشگر در میان چادرهای عشایری فراهم و اقتصاد گردشگری استان فعال شود.

هدفمند‌سازی گردشگری عشایری در استان

وی افزود: هم‌اکنون برخی از گردشگران داخلی با عشایر ارتباط دارند و گاهی برای بازدید از چادرهای عشایری به مناطق سکونت آن‌ها می‌روند اما هدف ما از امضای این تفاهم‌نامه هدفمند کردن این فعالیت‌های گردشگری و حضور توریست‌های خارجی در  سیاه‌چادرهاست.

جیلان اضافه کرد: این ارتباط با عشایر باید هدفمند و قاعده‌مند باشد تا هم عشایر پذیرای گردشگران باشند و آن‌ها را با خود همراه کنند و هم گردشگران با اعتماد بیشتری از مناطق عشایرنشین بازدید کنند.

وی توضیح داد: تاکنون ما به صورت جدی از حضور عشایر در راستای پذیرش گردشگر استفاده نکرده‌ایم و به این ظرفیت کمتر توجه شده است اما اجرای این تفاهم‌نامه علاوه بر ایجاد درآمد برای عشایر سبب ورود گردشگران بیشتری به استان می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: در این برنامه عشایر علاوه بر نمایش روش‌های زندگی خود، آداب و رسوم و فرهنگ عشایر استان را به دیگران معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه مسیرهای سخت‌گذر عشایری برای ماجراجویی گردشگران جاذبه دارد، افزود: مسیرهای دیگر عشایری که غالبا برای رفت‌وآمد ایل استفاده می‌شود در معرض بازدید تمامی گردشگران قرار می‌گیرد.

جیلان اضافه کرد: توسعه اردوگاه‌های گردشگری در مناطق دوردست از دیگر سیاست‌های گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری است.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1203425

مهمترین اخبار ایران و جهان: