نیوز سیتی!
07 دی 1401 - 13:06

سوادآموزی که به لطف نهضت معلم شد

در کلاسی که بودم فقط دو سه نفر هم سن و سال من بودند و بقیه هم سن مادرم بودند اما به خاطر علاقه زیادی که به درس خواندن داشتم اهمیتی نمی‌دادم و شبانه‌روز تلاش می‌کردم تا زودتر یاد بگیرم.

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| ۷ دی‌ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) است.

در ابتدای تشکیل نهضت سوادآموزی تنها ۳۵ درصد از افراد بالای ۶ سال سواد داشتند که با توجه به آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۹۰.۳۱ درصد رسیده و در چهارمحال و بختیاری نیز این آمار ۸۸.۱ درصد است.

در حال حاضر ۸۰ درصد فعالیت‌های سوادآموزی به بانوان اختصاص دارد در حالی که در اوایل انقلاب بی‌سوادی بانوان نسبت به آقایان ۲۳.۶ درصد بوده که امسال به ۶.۱ درصد رسیده است و نشان می‌دهد بانوان نیز در بحث سوادآموزی رشد قابل توجهی داشته‌اند.

۱۷ نفر از آموزش‌گیرنده‌های استان به مدارج علمی بالا دست یافتند و در حال حاضر افراد موفقی هستند. خانم فرخنده عرب‌مختاری معلم دهه پنجاهی است که تحصیل خود را از نهضت سوادآموزی آغاز کرده و حالا خودش معلم ابتدایی است.

خانم عرب‌مختاری: به دلیل مشکلاتی که در سال‌های ابتدایی تحصیلم به وجود آمد نتوانستم همزمان با هم سن و سال‌هایم به مدرسه بروم و همیشه حسرت درس خواندن به دلم مانده بود. ظهرها وقتی بچه‌ها از مدرسه می‌آمدند دم در می‌نشستم و آرزو می‌کردم من هم به مدرسه می‌رفتم.

سال ۱۳۶۳ بود که آموزشیارهای نهضت سوادآموزی به منزل ما آمدند تا مادرم را برای حضور در کلاس‌های نهضت ثبت‌نام کنند اما مادرم بنده را به آموزشیارها معرفی کرد و گفت که دخترم نیز مدرسه نرفته و اگر فرخنده باسواد شود کافیست و من خیلی خوشحال می‌شوم.

هم‌کلاسی‌هایم هم‌سن مادرم بودند

موعد مورد نظر فرارسیده بود و من هم می‌توانستم درس بخوانم، در کلاسی که بودم فقط دو سه نفر هم سن و سال من بودند و بقیه هم سن مادرم بودند اما به خاطر علاقه زیادی که به درس خواندن داشتم اهمیتی نمی‌دادم و شبانه‌روز تلاش می‌کردم تا زودتر یاد بگیرم. کتاب‌ها سخت‌تر بود و با کتاب‌های مدرسه عادی فرق داشت اما کم نمی‌آوردم و پا پس نمی‌کشیدم.

۳ سال از هم سن و سال‌هایم عقب بودم. با کمک خانم اصفهانی دوره مقدماتی را در ۴ ماه و با کمک خانم دولت‌کار دوره تکمیلی را نیز در ۴ ماه گذراندم و در شروع سال تحصیلی کلاس چهارم موفق شدم با هم سن و سال‌هایم در یک کلاس بنشینم و این باعث شده بود که بسیار باعلاقه درس بخوانم.

در ادامه موفق شدم لیسانس زبان و ادبیات فارسی را بگیرم و با آزمونی که برای آموزشیاری دادم خودم آموزشیار نهضت شدم، ۵ سال در نهضت آموزش دادم و در حال حاضر نیز معلم ابتدایی در شهرستان بروجن هستم.

بودن کنار بچه‌ها حالم را خوب می‌کند و از درس دادن به آن‌ها لذت می‌برم.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 940325

مهمترین اخبار ایران و جهان: