نیوز سیتی!
15 مهر 1402 - 16:06

فارس من| قیمت سرویس مدارس با نرخ تورم سالیانه تعیین می‌شود؛ سودجویی را گزارش دهید

معاون عمرانی فرمانداری تهران از تعیین قیمت سرویس مدارس بر اساس نرخ تورم سالیانه خبر داد.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس_ مریم عرب انصاری: سرویس مدارس مهمترین دغدغه‌ خانواده‌ها در طول سال تحصیلی است؛ انتخاب راننده، نوع خودرو، ساعت تردد، تعداد دانش‌آموز در هر خودرو، مسیر در نظر گرفته شده و از همه مهمتر هزینه سرویس مدارس از جمله دل‌نگرانی و دلمشغولی‌ ‌‌‌‌‌خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است.

اگرچه در سال‌های اخیر در کنار خودروهای شخصی، سازمان تاکسیرانی نیز وارد شده و بعد از انجام مراحل مختلف از ثبت نام و ارائه برگه عدم سوء پیشینه تا گذراندن دوره‌های آموزشی و گرفتن برچسب مدارس نسبت به جابجایی دانش‌آموزان اقدام می‌کنند اما در واقعیت به واسطه تعدد متقاضیان و نیاز به نظارت بر سرویس مدارس در حال حاضر مجموعه شهرداری و تاکسیرانی با آموزش و پرورش با پیمانکار به این مسأله ورود می‌کنند.

مسأله سرویس مدارس و قیمت‌های در نظر گرفته شده یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین است؛ تا آنجا که چندین پویش‌ در این زمینه در سامانه فارس من ثبت کرده و پیگیری موضوع را از خبرنگاران خواستار شده اند.

* فارس من: نرخ منصفانه برای سرویس مدارس تعیین شود

در یکی از پویش‌های درج شده در سامانه فارس من با عنوان «نرخ منصفانه برای سرویس مدارس تعیین شود» آمده است: با توجه به افزایش سرسام‌آور نرخ سالانه سرویس‌های مدارس و عدم نظارت و کنترل صحیح سازمان تاکسیرانی، از مسؤولان محترم ذیربط، عاجزانه تقاضای درک وضعیت اقتصادی خانواده‌های دانش‌آموزان «با تعیین نرخ منصفانه و متناسب با توان اقتصادی عموم خانواده‌ها» را داریم.

همچنین در پویش دیگری شهروندان از«کرایه نجومی سرویس مدارس» گلایه‌مند بوده و گفته‌اند: با توجه به افزایش عجیب هزینه سرویس مدارس همچنین پرداخت قسمتی از مبالغ به راننده و دریافت مابقی مبلغ توسط افراد یا ارگان‌های نامعلوم، لزوم نظارت، کنترل و یا بازنگری در مبالغ اعلامی به شدت احساس می‌شود.

* فارس من: بساط هزینه‌های میلیونی سرویس مدارس برچیده شود

برخی دیگر نیز در پویش دیگری بر «لزوم ساماندهی هزینه سرویس مدارس» تأکید و عنوان کردند: باید بساط هزینه‌های میلیونی سرویس شخصی مدارس برچیده شود.

همچنین تعداد دیگری نیز با ثبت این موضوع که «نظارت بر مبلغ سرویس مدارس» انجام شود گفته‌اند: هزینه سرویس مدارس چند برابر شده و اصلا مبالغ درخواستی طبق جدولی که شورای شهر و آموزش و پرورش ارائه دادند اعمال نمی‌شود، اگر قانون است که باید اجرا شود و اگر قرار است هر مدرسه و هر پیمانکاری به دلخواه خودش وجهی را مطالبه کند چرا مردم را بلاتکلیف و سرگردان کرده‌اند. 

* سرویس مدارس در قالب سامانه سپند مطرح می‌شود

در خصوص هزینه سرویس مدارس و گله‌هاو نگرانی‌های خانواده‌ها با «سعید بشیری» معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران گفت‌وگو کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران با بیان اینکه سرویس مدارس در قالب سامانه سپند یعنی سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی مطرح می‌شود، گفت: مجموعه شهرداری و تاکسیرانی با آموزش و پرورش با پیمانکار به این مسأله ورود می‌کنند.

وی افزود: در سرویس مدارس هر شخصی نمی‌تواند عهده‌دار این موضوع شود؛ بلکه باید راننده سرویس ضوابط لازم از جمله عدم سوءپیشینه را‌‌ داشته باشد، آموزش‌های خاص را‌‌ در بحث ایمنی دیده باشد و بعد از تأیید و گذراندن دوره برچسب سرویس مدارس به وی تحویل داده می‌شود.

* قیمت سرویس مدارس بر اساس نرخ تورم سالیانه است

بشیری با بیان اینکه قیمت سرویس مدارس بر اساس نرخ تورم سالیانه تعیین می شود تصریح کرد: در راستای کاهش نرخ مصوب سرویس مدارس در هیات تطبیق شورای شهر با فرمانداری تهران جلساتی برگزار شده است، اما همانطور که می‌دانید نرخ سرویس مدارس بر اساس نرخ تورم سالیانه محاسبه می‌شود.

* برخورد با سودجویی رانندگان سرویس مدارس

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران از برخورد با معدود رانندگان سودجوی سرویس مدارس خبر داد و گفت: بعضاً با مواردی مواجه بودیم که راننده عدد مازادی نسبت به نرخ تعیین شده می‌گرفت که به خاطر سودجویی با راننده یا پیمانکار مربوطه برخورد لازم صورت گرفت.

* بررسی اعتراض به قیمت بالای سرویس مدارس در شورای ترافیک

بشیری خاطرنشان کرد: اعتراضات نسبت به گرفتن مبلغ مازاد بر نرخ مصوب از سوی رانندگان سرویس مدارس در شورای ترافیک رسیدگی و بررسی می‌شود.
وی در پاسخ به دیگر پرسش فارس در خصوصی چگونگی اعلام این موارد از سوی خانواده‌ها به مبادی قانونی گفت: خانواده‌ها اگر با مواردی مبنی بر سودجویی راننده و گرفتن مبلغ مازاد بر نرخ مصوب سرویس مدارس مواجه شدند مراتب را در برگه‌ای نوشته و به بازرسی فرمانداری یا بازرسی سازمان تاکسیرانی یا بازرسی آموزش و پرورش تحویل دهند.
 بشیری خاطرنشان کرد: در نهایت این موارد اعلامی از سوی خانواده در شورای ترافیک مطرح و تصمیم گیری می‌شود و اگر تخلفاتی انجام گرفته باشد طبق آیین نامه مصوب جدید هیات وزیران برخورد لازم و قانونی صورت خواهد گرفت.
پایان پیام/

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1530525

مهمترین اخبار ایران و جهان: