نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 21:20

افزایش ۱۴ درصدی کشف سرقت در استان سمنان

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان از افزایش ۱۴ درصدی کشف سرقت طی سال جاری در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سیدعلی میراحمدی، جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان عصر امروز در جلسه کمیسیون سرقت با حضور رؤسای پلیس‌های تخصصی، هدف از برگزاری این جلسات را هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی میدانی برای شناسایی و رفع مشکلات و موانع موجود با هدف کاهش سرقت عنوان کرد.

وی گفت: برای پیشگیری از وقوع سرقت، شهروندان، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، اصناف و پلیس هریک وظایفی دارند که گاهی اوقات کم‌کاری، سهل‌انگاری و همکاری نکردن دستگاه‌های دولتی با پلیس، منجر به افزایش این ناهنجاری اجتماعی در جامعه می‌شود.

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان، اهمیت احساس امنیت را به مراتب بالاتر از خود امنیت دانست و گفت: بر این اساس با تلاش تمامی دستگاه‌های مسؤول و آحاد مردم می‌توان با ایجاد امنیت پایدار، محیطی امن برای آرامش روحی و روانی و کسب و کار شهروندان ایجاد کرد.

میراحمدی آگاهی‌بخشی به مردم را بهترین راه پیشگیری از سرقت عنوان کرد و افزود: صدا و سیما، رسانه‌های گروهی و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی می‌توانند با به نمایش گذاشتن و انتشار هشدارهای پلیسی بر رسالت آگاهی‌بخشی خود، جامه عمل بپوشانند.

وی به روشنایی محله‌های خلوت و جرم‌خیز، تخریب خانه‌های مخروبه و پاتوق هنجارشکنان و نیز نصب دوربین‌های مداربسته در محل‌های هدفی که توسط پلیس مشخص شده اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی و مسؤول باید مجدانه پای کار بیایند و در این زمینه پلیس را یاری کنند.

میراحمدی با بیان اینکه شهروندان می‌توانند به استفاده از تجهیزات هوشمند و بازدارنده و نیز همکاری دلسوزانه با فراجا، در تحقق امنیت نقش سازنده‌ای ایفا کنند، تأکید کرد: نباید کم‌کاری و بی‌توجهی بعضی از ادارات و نهادها، در امر پیشگیری از سرقت را پای پلیس نوشت.

مالخران، حلقه مفقوده در سرقت‌ها

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان با اشاره به گلایه‌های به‌حق مردم در زمینه سرقت، افزود: تا زمانی که سارقان برای فروش اموال مسروقه مشتری دارند، از سرقت دست نخواهند کشید و بر همین اساس دستگیری مالخران می‌تواند عامل اثرگذاری در متوقف کردن این چرخه باشد.

میراحمدی با هشدار جدی به مالخران در مورد برخورد بدون اغماض پلیس با آنان گفت: مدافعان امنیت با تکیه بر ابزار نوین دانش پلیسی بروز، افسران نخبه تجسس و کارآگاهان مجرب و حرفه‌ای و با همت مردم استان سمنان و نیز توجه به رعایت اصول حفاظتی و خود ایمنی، می‌توانند عرصه را بر سارقان و مهم‌تر از آن مالخران تنگ کنند.

وی با بیان اینکه مطابق قانون مالخر به عنوان معاونت در جرم، مجرم محسوب می‌شود و در صورت محرز شدن این عمل مجرمانه، مغازه یا محل کسب وی پلمب و از ادامه فعالیتش جلوگیری به عمل خواهد آمد، اضافه کرد: مالخر به صرف بی‌اطلاعی از خرید مال مسروقه و جهل به قانون، مبرا نیست و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و تحقیق و استعلام لازمه کار خریدار مال است.

جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان اظهار کرد: در مدت پنج‌ ماه امسال ۲ درصد کاهش وقوع سرقت و افزایش ۱۴ درصدی کشفیات را شاهد بودیم که این نشان از عزم و اراده راسخ پلیس برای مبارزه بی‌امان با این بزه در جامعه است.

میراحمدی با اشاره به اینکه یکی از افسران کارکشته و متخصص، در مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ به صورت روزانه اخبار حوزه سرقت را بررسی و موضوع را در این کمیسیون مطرح می‌کند و برای آن نتیجه‌گیری می‌شود، ادامه داد: وضع سرقت در استان سمنان حتی در دورترین نقطه از آن، توسط این شخص به صورت هفتگی رصد می‌شود و ضمن تجزیه و تحلیل و واکاوی، دستورات لازم برای رسیدگی، کشف و به نتیجه رساندن پرونده‌ها را توسط تیم‌های تخصصی آگاهی صادر می‌کند.

پایان پیام/۷۴۰۰۷/س/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1440669

مهمترین اخبار ایران و جهان: