نیوز سیتی!
19 بهمن 1401 - 22:03

بسته حمایت از تولید اعمال شود/تقویت زنجیره تولید صنعتی در اردبیل

اردبیل- استاندار اردبیل گفت: انتظار می‌رود به تناسب تورم در سال ‌آینده بسته حمایتی از تولیدکنندگان را در نظر گرفته و اعمال شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی عصر چهارشنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در اردبیل اظهار کرد: معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از صبح امروز از طرح‌ها و واحدهای صنعتی متعدد بازدید کرده و از نزدیک در جریان مشکلات، نارسایی‌ها و نقطه امیدبخش تولید، کارآفرینی و اشتغال قرار گرفته است.

وی رشد صنعتی استان را مرهون تلاش صنعتگران و کارآفرینان بخش خصوصی اعلام کرد و گفت: ما کمترین سرمایه‌گذاری صنعتی را با همراهی بخش دولتی شاهد بودیم و این استان نتوانسته از توان ارز ارزان قیمت هفت تومان برای توسعه صنایع استفاده کند.

استاندار اردبیل تصریح کرد: در این شرایط که عمده تولیدکنندگان و صنعتگران بخش خصوصی هستند ما باید حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم را از فعالان این عرصه انجام دهیم تا در جلب رضایت آنها موفق باشیم.

عاملی توسعه صنایع سلولزی و واحدهای نساجی، قطعات الکترونیکی خودرو و… را نقطه قوت زنجیره تولید واحدهای صنعتی در استان اعلام کرد و افزود: در کنار چندین واحد خودروسازی در این استان، ما در آینده به جمع تولیدکنندگان کامیون و کشنده‌های سنگین تبدیل شده و در تأمین نیاز کشور حرکتی مؤثر خواهیم داشت.

وی تنوع تولید محصولات صنایع غذایی، پوشیدنی، دارویی و شیرآلات بهداشتی همچنین تولید سرم را یادآور شد و خاطرنشان کرد: استان اردبیل ۳۰ درصد نیاز کشور را در بخش لاستیک خودروهای سنگین بر عهده گرفته و در توسعه صنایع الکترونیکی خودرو، واحدهای دانش‌بنیان و تولید باتری موفق عمل کرده است.

عاملی به تنوع محصولات صنایع معدنی نیز اشاره کرد و ادامه داد: استان اردبیل از امسال و برای اولین بار به جرگه استان‌های صنایع معدنی کشور اضافه شده و ۱۰ میلیون تن کنسانتره محصولات معدنی را در این استان شاهد هستیم.

وی راه‌اندازی صنایع مرتبط با فولاد، شمش، میلگرد و آهن اسفنجی را از دیگر پیگیری‌ها اعلام کرد و گفت: در اکتشاف معادن خلخال با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و تمایلی به حضور شرکت ایمیدرو در اردبیل نداریم و انتظار می‌رود سایر شرکت‌های فعال معدنی در توسعه صنایع معدنی و مس ورود پیدا کنند.

رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان اضافه کرد: باید بسته‌های حمایتی برای تولید در نظر گرفته شود تا در این شرایط سخت اقتصادی و تورم صنعتگران و تولیدکنندگان بتوانند با امیدواری بیشتر در این سنگر حرکت رو به جلویی را انجام دهند.

عاملی بیان کرد: در این بسته حمایتی باید تسهیلات ارزان قیمت، تحویل انرژی با قیمت پایین‌تر و برخی دیگر از حمایت‌های گمرکی و تأمین مواد اولیه در نظر گرفته شود تا امیدواری به تولید بیش از گذشته نمایان شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۲ نرخی شدن قیمت گاز، برق و آب برای واحدهای مختلف صنعتی نوعی سردرگمی در بین فعالان این عرصه به وجود آورده در حالی که انتظار می‌رود با اعمال نرخ یکسان و تخفیف ویژه تأمین زیرساخت‌ها و انرژی مورد نظر انجام شود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: متأسفانه در ۲ سال گذشته نرخ نامعقولی را برای مصرف گاز در کوره‌های تولیدی در نظر گرفتند که هیچ سنخیتی با عدالت اقتصادی ندارد و انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر مشکلات و موانع در این بخش برطرف شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1028469

مهمترین اخبار ایران و جهان: