نیوز سیتی!
02 اسفند 1401 - 20:47

۷۴ مرکز نگهداری معتادان متجاهر در کشور فعال است

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: از محل ماده ۱۶ تعداد ۷۴ مرکز نگهداری معتادان در کشور فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، امروز مراسم افتتاح طرح پایلوت یاری‌گران زندگی در روستا با حضور معاون کاهش تقاضا  و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، استاندار گلستان و دیگر مسئولان در ۳۰۰ روستای گلستان بصورت متمرکز در سالن ورزشی شهدای روستای نصراباد گرگان کلید خورد.

در حاشیه این مراسم، مهدی طالبی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: این طرح همزمان در پنج استان کشور با شعار " همه با هم نه به اعتیاد" با مسئولیت پذیری اجتماعی اهالی روستا به منظور ترویج سبک زندگی سالم و با نشاط، تقویت رویکرد توانمندسازی جامعه روستایی، توسعه رویکرد مردمی سازی و افزایش مشارکتهای اجتماعی و عدالت توزیعی برنامه های پیشگیری با تشکیل کانون یاریگران زندگی در روستا، شورای هماهنگ کننده مبارزه با مواد مخدر در سطح روستا را تشکیل دهد.

وی تصریح کرد: اعضای این کانون مانند دهیاران، اعضای شورای اسلامی روستاها، بزرگان و ریش سفیدان نسبت به موضوع اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر و روانگردها حساس شده و فرهنگ پرهیز از موادمخدر را گسترش داده و موجب تقویت روحیه جمعی و اجتماعی شدن زندگی سالم و بانشاط در این عرصه شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان خاطرنشان کرد: گفتمان سازی اجتماعی در محیط روستایی با هدف مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی، تشکیل شورای هماهنگی پبارزه با مواد مخدر در سطح روستا برای هماهنگی عوامل تاثیرگذار به منظور حساس نمودن جامعه روستایی، ارتقاء آگاهی در راستای برنامه های کاهش تقاضا با اولویت طرح یاریگران زندگی، توسعه و تقویت اقدامات پیشگیرانه در روستا و تشکیل گروه های همیار زندگی در روستا از جمله اهداف کلان طرح یاریگران زندگی در روستا است.

وی ادامه داد: در این مراسم برنامه های متنوع طنز شاد، سرود، پخت غذای محلی، انجام ورزش باستانی و غیره در راستا ایجاد شور و نشاط مردم برگزار شد.غرفه هایی از صنایع دستی، غذاهای سنتی و توانمندیهای روستا در معرض دید گذاشته شد.

طالبی گفت: به منظور ارج نهادن به مقام شامخ ۸۳ شهید مبارزه با مواد مخدر استان گلستان در پایان مراسم هم از چند خانواده شهید بصورت نمادین تجلیل شد و هم با حضور استاندار، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، فرماندار و شهردار گرگان سه نهال بصورت نمادین توسط این شخصیت ها غرس شد و ۸۰ نهال دیگر در روستاهای اجرای طرح غرس می شود.

محمد جمالو نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: براساس قانون، برای مبارزه با مواد مخدر دو بند قانونی ماده ۱۵ و ماده ۱۶ تعریف شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: براساس ماده ۱۵ هشت نوع مرکز مانند کمپ های ترک اعتیاد، سازمان های همتا و غیره در این راستا فعالیت دارند که در حال حاضر از این بند تعداد هشت هزارو ۷۰۰ مرکز در سطح کشور فعال بوده و رشد خوبی در این زمینه داشتند.

وی تصریح کرد: از محل ماده ۱۶ نیز در حال حاضر تعداد ۷۴ مرکز دولتی در کشور فعالیت می کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: ایران اسلامی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰  رکورد مقابله با مواد مخدر را در دنیا شکسته و از این حیث چندین بار از سوی مجامع بین المللی مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی بیان کرد: اعتبارات ملی در زمان تخصیص به استان ها با اولویت استان هایی خواهد بود که طرح یاریگران زندگی در روستا بصورت پایلوت اجرا می شود و تلاش داریم تا در این حوزه اعتبارات ویژه ای برای استان گلستان در نظر بگیریم.

جمالو گفت: استان گلستان در حوزه مبارزه با مواد مخدر بسیار موفق بوده و توانسته از رتبه ۲۹ در بین استان های کشور به رتبه دوم کشوری ارتقاء پیدا کند.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1049225

مهمترین اخبار ایران و جهان: