نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 14:14

ضدحملات کُند اوکراین؛ سریع‌السیر به سمت «زمستان نارضایتی»!

حامیان غربی اوکراین درباره سرعت کُند پیشرفت ضدحملات اوکراین علیه روسیه که به شدت در بوق و کرنا شده بود، «رفته‌رفته دلواپس» می‌شوند!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، فایننشال‌تایمز در گزارشی با اشاره به آنچه دلواپسی حامیان غربی اوکراین از سرعت ضدحملات این کشور علیه روسیه خوانده‌ شده است، نوشت که هم اوکراین و هم حامیانش ضربه اقتصادی سختی را متحمل خواهند شد.

فایننشال‌تایمز نوشت که با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در تلاش برای فرونشاندن این نگرانی‌ها، مدعی شده است که ورق در میدان نبرد، در آستانه برگشتن به سود کی‌یف است!

زلنسکی روز جمعه در مجمع امنیتی آسپن تلاش کرد تا مشکلات ضدحملات را با تاکید بر این مساله توضح دهد که اوکراین در ابتدا قرار بوده این ضدحملات را در بهار تدارک ببیند اما در نهایت به دلیل فقدان مهمات و نیروهای آموزش‌دیده آن را به بعد موکول کرده است. به گفته وی، این تاخیر روسیه را قادر ساخت تا استحکامات دفاعی فوق‌العاده‌ای را بنا و میادین را مین‌گذاری کند که در نتیجه سرعت حملات اوکراین را گرفته است.

وی همچنین اضافه کرد که اوکراین «در حال نزدیک شدن به لحظه‌ای است که اقدامات مقتضی می‌تواند سرعت بگیرد زیرا نیروهای این کشور در مناطق مین‌گذاری‌شده‌ای پیشروی و آنها را مین‌روبی کرده‌اند.»

در این بین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همان مجمع ضدحملات اوکراین را «پرزحمت» توصیف و اضافه کرد که این کشور تعداد «قابل توجهی» از نیروهایش را از دست داده است.

به نوشته فایننشال‌تایمز، گرچه مقامات غربی آشکارا تلاش کرده‌اند تا با پروپاگاندا و تبلیغات، عملیات‌های نظامی اوکراین را مثبت به نمایش گذاشته و به اصطلاح به خورد مخاطب بدهند اما در محافل خصوصی، بسیاری افراد چندان خوش‌بین نیستند.

این نشریه به نقل از فیلیپ زِلیکو، استاد تاریخ در دانشگاه ویرجینیا و دپیمات اسبق هشدار داد که «اوکراین به سمت چیزی در حرکت است که شاید بتوان نامش را زمستان نارضایتی گذاشت.» وی به این موضوع نیز اشاره کرده است که کی‌یف به‌دلیل جنگ با عواقب افتصادی ویرانگری روبه‌رو خواهد شد و این در حالی است که متحدان غربی‌اش نیز همین حالا هم برای سرپا نگه داشتن دولت در مضیقه اوکراین، هزینه‌های چشمگیری کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز همان روز در شورای امنیت این کشور گفت که کشورهای غربی باید از نتایج ضدحملات ناامید شده باشند و اینکه «منابع کلانی که به کی‌یف پمپاژ شده است، موفق به عبور از استحکامات دفاعی روسیه نشده و اوکراین در نتیجه حملات «انتحاری» خودش، ده‌هاهزار سرباز را از دست داده است.»

منبع: مهر
شناسه خبر: 1395070

مهمترین اخبار ایران و جهان: