نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 07:32

مجوز قطعی برای پتروشیمی امیرآباد صادر نشد

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران با اعلام اینکه تاکنون هیچ مجوز موافقت قطعی و دائمی برای پتروشیمی امیرآباد صادر نشده است، گفت: معمولا یک پیش‌مجوزی صادر می‌شود که افراد کارهای اداری و موافقت‌های زمین خود را انجام می‌دهند که در واقع پیش‌مجوز است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مرتضی شاهمیرزایی در حاشیه همایش جهادگران تبیین بسیج رسانه سراسر کشور، در پاسخ به سؤالی مبنی بر مجوز پتروشیمی میانکاله، اظهار کرد: چیزی به نام پتروشیمی میانکاله در سوابق صنعت پتروشیمی وجود ندارد.

وی افزود: آنچه که مطرح بوده طرحی به‌نام پتروشیمی امیرآباد مطرح است که در  سال ۱۳۹۹ خیلی سریع و در یک دوره کوتاه مدتی این طرح را آماده کردند و جانمایی طرح هم در میانکاله افتاده است.

معاون وزیر نفت بیان کرد: این منطقه با تالاب میانکاله فاصله دارد که به نام میانکاله در فضای مجازی طرح شد ولی در اسناد و سوابق شرکت پتروشیمی چیزی به نام پتروشیمی میانکاله وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران در ارتباط با طرح‌های پتروشیمی، تصریح کرد: این طرح‌ها آثار  زیادی در منطقه دارند هم ازنظر اقتصاد، اشتغال و مساله صنعت آثار فراوانی دارند.

شاهمیرزایی بیان کرد: از طرف دیگر چون صنایع پتروشیمی آب‌بر و انرژی‌بر است، معمولا باید با اقلیم منطقه سازگاری داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه همچنین باید حتما سازمان حفاظت محیط‌زیست هم برای پتروشیمی موافقت اصولی صادر کند، گفت: در مناطق شمالی کشور که مزیت نسبی آنجا حوزه  جنگل‌بانی و کشاورزی است بنابراین سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه نظراتی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران با اعلام اینکه تاکنون هیچ مجوز موافقت قطعی و دائمی صادر نشده است، تصریح کرد: معمولا یک پیش‌مجوزی صادر می‌شود که افراد کارهای اداری و موافقت‌های زمین خود را انجام می‌دهند که در واقع پیش‌مجوز است.

شاهمیرزایی ادامه داد: اگر مجوزی صادر می‌شد برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی این مجوز ارائه می‌شد تا موافقت اصولی دائمی برای این صنعت صادر شود که این مهم هنوز محقق نشد.

وی یادآور شد: اقداماتی که انجام شده فعالان منطقه تلاش دارند استان مازندران پتروشیمی داشته باشد که آغاز عملیات راه‌‌اندازی کنند ولی کارهای اساسی برای صدور مجوز دائمی چون انجام  نشد به نظرم آلان متوقف است.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: طرح پتروشیمی، طرحی خصوصی است و جزئیات طرح درواقع بخش‌خصوصی می‌داند.

شاه‌میرزایی اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی اگر مطالعات امکان‌سنجی اقتصادی و همچنین آمایش سرزمینی برای اقدام و فعالیت پتروشیمی تعریف شود استقبال می‌کنیم ولی باید با آن اقلیم سازگاری داشته باشد.

وی گفت: به‌عنوان نمونه در مناطق کم آب نمی توان طرح‌های آب‌بر را تعریف کرد؛ چراکه به منابع و ذخایر آب ضربه وارد می‌کند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴ /غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427970

مهمترین اخبار ایران و جهان: