نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 22:29

مشارکت ۲ هزار فروشگاه در طرح کالابرگ الکترونیکی در استان بوشهر

بوشهر- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: ۲ هزار فروشگاه برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در استان بوشهر پیش بینی شد که مشمولان این طرح می‌توانند به آنها مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مصدق کشاورزی عصر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در گناوه اظهار داشت: در سال گذشته تعهد اشتغال استان بوشهر توسط استانداری به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کشور ایجاد اشتغال ۲۱ هزار و ۶۷۴ نفر بوده که ۳۱ هزار و ۲۵۰ نفر اشتغال در سامانه رصد توسط دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر به ثبت رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: در همین راستا شهرستان گناوه ۳ هزار و ۲۲۷ نفر تعهد اشتغال داشته و ۳ هزار و ۴۶۱ نفر اشتغال در سامانه به ثبت رسانده که ۱۰۷ درصد محقق شده است.

وی گفت: تعهد اشتغال شهرستان گناوه برای سال جاری ۳ هزار و ۱۰۰ نفر است که تا کنون اعلام شده که ۷۹۶ نفر اشتغال از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون در شهرستان توسط دستگاه‌های اجرایی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهای دولت در زمینه مشاغل خانگی است، ادامه داد: نرخ بیکاری در استان بوشهر کاهشی بوده و در سال گذشته هر فصل ۲ درصد به میزان اشتغال در استان افزوده شده است و نرخ بیکاری در ۱۴۰۲ بر اساس مرکز آمار ایران ۶.۹ اعلام شده است.

وی گفت: برای افزایش میزان مشارکت اقتصادی بانوان تلاش شده تا برای بانوان خانه دار میزان مشاغل خانگی توسعه یابد که در سال گذشته بالغ بر ۶ هزار مورد مجوز مشاغل خانگی صادر و صد میلیارد تومان اعتبار مشاغل خانگی با نرخ ۴ درصد پرداخت شده است.

کشاورزی بیان کرد: در شهرستان گناوه بالغ بر ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال گذشته و امسال ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اشتغال در پارس جنوبی ادامه داد: با توجه به فراهم شدن زمینه جذب ۸۵۸ نفر فارغ التحصیلان دانشگاهی استان استان بوشهر در پارس جنوبی که پیش فراخوان آن اعلام شده، لذا انتظار می‌رود که فارغ التحصیلان استان در این فرایند جذب شرکت تا بتوان میزان استخدام خوبی را بین فارغ التحصیلان استان داشته باشیم.

پیگیری بیمه ملوانان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در خصوص بیمه ملوانان بیان کرد: نشست‌ها و پیگیری‌های متعددی در این زمینه در سطح کشور و استان برگزار شد که فرآیند آن طی شده و دستورالعمل‌های آن در حال ابلاغ نهایی است و امیدواریم که به عنوان مشاغل سخت و زیان آور ابلاغ شود.

وی گفت: ملوانی از مشاغل سخت و زیان آن آور است اما مشکل این بوده که متولی بیمه پردازی کی باشد و چگونه ساماندهی کنیم که بیمه ملوانان به صورت مستمر پرداخت شود.

وی ادامه داد: در این رابطه چندین راهکار ارائه شد و در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان بوشهر نیز باعث شد تا مورد توجه جدی تر قرار گیرد و در یک جلسه اختصاص بر آن بحث شد و امیدواریم خروجی آن در دستورالعملی که بزودی ابلاغ می‌شود این قشر که درصد بالایی نیز دارند از مزایای بیمه بهره مند شوند.

کشاورزی ادامه داد: خبرنگاری جز مشاغل سخت و زیان آور است اما باید در کمیته این سازمان بررسی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: ۲ نوع مشاغل سخت و زیان ور داریم که برخی از قبیل کار در معدن یا در ارتفاع زیاد ذاتاً سخت و زیان آور است و دومین نوع که ذاتاً سخت و زیان آور نیست بلکه باید عوامل محیطی بررسی شود و میزان زیان آور بودن آن را کارشناس بهداشت و بازرس اداره کار اداره تعاون بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از بررسی‌های انجام شده توسط کارشناس بهداشت، اداره تعاون موارد تهیه شده در کمیته بدوی که سازمان تعاون، تأمین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی و نماینده کارگر و کارفرما حضور پیدا می‌کنند، مورد رسیدگی و تصمیم لازم گرفته می‌شود.

وی گفت: در کمیته تجدید نظر نیز مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تأمین اجتماعی، معاون دانشگاه علوم پزشکی و نماینده کارفرمایان و کارگران حضور پیدا می‌کنند.

کشاورزی اضافه کرد: اما در خصوص خبرنگاران بستگی به آن دارد که فردی که مسئول خبرگزاری است آیا در حوزه خبرنگاری کار کرده یا نه این کمیته می‌تواند با نگاه مثبت کار را دنبال کند.

وی بیان کرد: در مورد مشاغل سخت و زیان آور قانون گذار به صورت شفاف مشخص کرده و حتی اگر کمیته تجدید نظر نیز درخواست را رد کند دیوان عدالت اداری ورود کند و راه پیگیری وجود دارد.

افزایش ۱۲۰ هزارتومانی یارانه مشمولان در صورت استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با اشاره به طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: یکی از برنامه‌های دولت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی بر اساس آخرین تغییراتی در یارانه‌ها است.

کشاورزی افزود: مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد مشمول این طرح در استان بوشهر بالغ بر ۱۹۷ هزار نفر هستند در صورتی که هر کدام از مددجویان تحت حمایت نهادهای حمایتی ۵۰ درصد یارانه هر ماه خود را ۱۱ قلم کالابرگ اساسی اعلام شده خریداری کنند ،۱۲۰ هزار تومان اعتبار یارانه آنها افزایش یافته و می‌توانند کالاهای مورد نظر را خریداری کنند.

وی بیان کرد: کسانی که از این طرح استفاده می‌کنند قیمت کالا را به قیمت سال ۱۴۰۱ خریداری می‌کنند و این یکی از مزایای این طرح در کنار اختیاری بودن آن است و دولت ما به تفاوت افزایش قیمت نسبت به سال گذشته را پرداخت می‌کند.

مشارکت ۲ هزار فروشگاه در طرح کالابرگ الکترونیکی در استان بوشهر

وی گفت: ۲ هزار فروشگاه برای اجرای این طرح در استان بوشهر در نظر گرفته شده که مددجویان و مشمولان طرح می‌توانند با مراجعه به این فروشگاه‌ها خرید خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه این طرح تا پایان سال ادامه دارد و مشمولان طرح هیچ گونه دغدغه برای افزایش قیمت کالاهای آن نداشته باشند گفت: دولت برای همه کسانی که وارد این طرح می‌شوند تضمین می‌دهد که بنا به هر دلیلی هر اتفاقی در قیمت‌های ۱۱ قلم کالای اساسی بیافتد به همان قیمت سال ۱۴۰۱ برای آنها محاسبه خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده بیش از ۲۳ هزار مورد تراکنش در استان بوشهر در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک انجام و خریداری کردند و با مشوق‌های در نظر گرفته شده حتماً استقبال بیشتری خواهد شد.

پرداخت ۶۰ میلیارد ریال ریال تسهیلات به خبرنگاران

وی با اشاره به پرداخت وام به خبرنگاران گفت: در سال گذشته ۶۰ میلیارد ریال به خبرنگاران استان بوشهر تسهیلات پرداخت شد که در طول چند دهه اخیر هیچ گاه در چنین حد خبرنگاران حمایت نشده بودند.

کشاورزی گفت: در حال حاضر نیز یکی از موضوعات تسهیلات وام مشاغل خانگی در حوزه خبرنگاری است و اگر خبرنگاران وام مشاغل خانگی دریافت نکرده باشند می‌توانند با مراجعه به اداره فرهنگ و ارشاد و دریافت معرفی نامه، زمینه دریافت این تسهیلات را طی یک فرایندی دریافت کنند که سقف این تسهیلات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با کارمزد ۴ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر گفت: ۱۰۶ میلیارد تومان از محل مشاغل خانگی اعتبار داریم که برای خبرنگاران مشمول هم امکان پرداخت از آن وجود دارد و ما آماده همکاری هستیم.

ایجاد بازارچه‌های دائمی عرضه تولیدات خانگی

وی گفت: همه فرمانداری‌ها در سطح استان به منظور توسعه مشاغل خانگی باید در سطح شهرستان‌ها سه بازارچه دائمی مشاغل خانگی راه اندازی کنند تا آنچه تولید می‌شود به ویژه توسط بانوان در شهرستان عرضه شود تا کار رونق گیرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1440670

مهمترین اخبار ایران و جهان: