نیوز سیتی!
16 اسفند 1401 - 13:18

میراث فرهنگی ناملموس باید در عرصه اجتماع بروز و ظهور بیشتری داشته باشد

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با بیان اینکه بروز و ظهور میراث ناملموس فرهنگی، هنری، ادبی و... در سطح جامعه ضعیف است افزود: راهکار برطرف کردن این ضعف، استفاده از فرصت هایی همچون نوروز و حضور تعداد بیشماری از مهمان نوروزی در شیراز و فارس است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد فرخ زاده در آیین اختتامیه رویداد ملی میراث فرهنگی_میراث فرهنگی نا ملموس که در دانشگاه شیراز برگزار شد، عنوان کرد: بر اساس تعریف کنوانسیون پاسداشت از میراث فرهنگی ناملموس، رفتارها، نمادها و آئین های یک اجتماع بخشی از میراث فرهنگی می باشند که بایستی به سرعت به جوانان و نوجوانان بصورت فراگیر آموزش داده شود.

معاون استاندار فارس با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی ناملموس از ارزش و جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار هستند، عنوان کرد: در سال های گذشته شیراز عضو پیمان میراث نا ملموس جهان شده است اما معتقدم بر خلاف ظرفیت های شگفت انگیز فارس تعداد میراث ناملموس ثبت شده شیراز و استان مطلوب نیست و باید تلاش بیشتری برای مستند سازی و تلاش برای ثبت این سنت‌ها و فرهنگ غنی در این زمینه انجام شود.

رئیس شورای صنایع دستی استان فارس با بیان اینکه میراث ناملموس سنتی زنده است و در اقوام و فرهنگ اجتماعی ریشه دارد افزود: این میراث عامل مهم و در عین حال ظریف و آسیب پذیر است و لازم است در نگاهداشت آن در مقابل کشورهایی که سابقه آنها به دویست سال هم نمی رسد تلاش مضاعفی انجام بشود.

به اعتقاد فرخ‌زاده بروز و ظهور میراث ناملموس فرهنگی، هنری، ادبی و... در سطح استان کمتر از حد انتظار است. او در ادامه راهکار برطرف کردن این ضعف را استفاده از فرصت هایی همچون رویدادها در تقویم روزهای استان و ایام پر تردد همانند نوروز و حضور تعداد بیشماری از مهمان نوروزی در شیراز و فارس دانست و خاطرنشان کرد: هر گوشه از این شهر باید کارهای سنتی و ریشه دار و همراه با مفهوم را ببینیم و این آثار را به عرصه اجتماعی بیاوریم.

معاون استاندار فارس با اشاره به گسست ایجاد شده بین نسل جدید و داشته های غنی فرهنگ ایرانی ، میراث فرهنگی ناملموس را پل ارتباطی برای از بین بردن این فاصله برشمرد و اظهار کرد: فرزندان ما امروز تنها از طریق فضای مجازی به اطلاعات دست می یابند و با میراث ناملموس آشنایی لازم را نداشته و از این غنای فرهنگی ریشه دار بی اطلاع مانده اند، لذا توجه به مستندسازی، آموزش، نشر، عرضه عمومی در شرایط فعلی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

پایان پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1079070

مهمترین اخبار ایران و جهان: