نیوز سیتی!
07 دی 1402 - 15:53

جروزالم‌پست: برنامه ایران فرسایش تدریجی و نابود کردن اسرائیل است

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» معتقد است که ایران در حال فرسودن تدریجی اسرائیل برای نابودی این رژیم از جبهه‌های گوناکون است.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - کیهان نوشت: روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» درباره ابتکار عمل آمیخته با صبر و انتظار ایران عنوان کرده است؛ هنگامی که حماس در 7 اکتبر به اسرائیل حمله کرد و بدترین شکست اطلاعاتی و نظامی دولت یهود در سال‌های اخیر را بر آن تحمیل کرد، رهبران ایران بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی تاریخ اسرائیل را جشن گرفتند.

ایران به‌عنوان دشمن اصلی اسرائیل در طول دهه‌های گذشته بارها خواستار نابودی دولت یهود شده و به تامین مالی و آموزش حماس در نوار غزه کمک کرده است. ایران همچنین از دیگر سازمان‌های ضداسرائیلی حمایت مالی کرده که به طور مداوم اسرائیل را تهدید می‌کنند.
دکتر «یوئل گوزانسکی» محقق ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی، گفت: ایران می‌تواند راضی باشد که تاکتیک متحد کردن عرصه‌ها علیه اسرائیل، هرچند با شدت کم، کارآمد است. اکنون همه میدان‌ها فعال هستند و اسرائیل درگیر آتش است. منافع ایران این است که اسرائیل را با فرسایش تدریجی از پا درآورد.

حزب‌الله، سازمان سیاسی و نظامی شیعی که توسط ایران حمایت، تامین مالی و آموزش دیده و قوی‌ترین نیروی مسلح در لبنان است، پیشرو این گروه‌هاست. یک روز پس از آغاز جنگ در غزه، حزب‌الله شروع به شلیک موشک به شمال اسرائیل کرد. از آن زمان به این کار ادامه داده است. طی این حملات تاکنون چندین سرباز و غیرنظامی اسرائیلی کشته شده و خسارات مالی قابل‌توجهی به اسرائیل وارد شده است. ده‌ها هزار نفر از ساکنان شمال اسرائیل به سمت جنوب تخلیه شده‌اند.

گوزانسکی گفت: «ایران اکنون از روند جنگ راضی است. شمال اسرائیل فلج است و خسارات حزب‌الله، تقریبا ناچیز است.»

در طول جنگ کنونی، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نیز حملات پهپادی را علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در شمال عراق و شرق سوریه انجام داده‌اند که منجر به تلفات متعددی شده است. برای اسرائیل، وضعیت چندان مناسب نیست. تخلیه ساکنان شمال و جنوب، آن مناطق را فلج کرده و اقتصاد و کشاورزی با تلفات سرسام‌آوری متوقف شده است. هم نتانیاهو، نخست‌وزیر و هم یوآو گالانت، وزیر دفاع، بارها به حزب‌الله درباره تشدید وضعیت هشدار داده‌اند. گوزانسکی گفت: «اسرائیل می‌گوید که نمی‌تواند شرایط فعلی را تحمل کند، اما انتخاب زیادی ندارد، زیرا ایالات متحده مانع تشدید جنگ می‌شود.»

هنگامی که جنگ آغاز شد، جو بایدن، به سرعت به کشورهای دیگر هشدار داد که از این وضعیت سوءاستفاده نکنند، اگرچه او نامی از ایران یا هیچ قدرت دیگری نبرد.

اعتقاد بر این است که از زمان جنگ 2006 به بعد، حزب‌الله به طور قابل‌توجهی توانایی‌های خود را ارتقا داده است. اطلاعات اسرائیل تخمین می‌زند که حزب‌الله حدود 150هزار راکت علاوه‌بر انبار موشک‌های دقیق هدایت‌شونده، در اختیار دارد. بنابراین، یک جنگ جدید بسیار بزرگ‌تر و مرگبارتر است.

ایران به عنوان بخشی از شبکه نیروهای نیابتی خود، از شبه‌نظامیان حوثی مستقر در یمن حمایت کرده که به اهداف اسرائیل و ایالات متحده در تلافی جنگ اسرائیل علیه حماس حمله کرده‌اند. حوثی‌ها که رسما به اسرائیل اعلام جنگ کرده‌اند، به شهر بندری ایلات در جنوب اسرائیل موشک و هواپیماهای بدون سرنشین پرتاب کرده‌اند. اما تهدید بزرگ‌تر همچنان باقی است. تأثیرگذارترین سلاح حوثی‌ها توانایی آنها در ایجاد اختلال در حمل‌ونقل تجاری از طریق دریای سرخ و تا کانال سوئز است که سریع‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مسیر برای کشتی‌ها برای سفر از آسیا به اروپا است. این یک مسیر استراتژیک و یک تهدید بزرگ اقتصادی است.

پایان پیام/ت
 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1619070

مهمترین اخبار ایران و جهان: