نیوز سیتی!
24 فروردین 1403 - 10:22

۵۸درصد ظرفیت سدهای لرستان خالی است

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای لرستان گفت: ۴۲درصد از حجم مخازن سدهای این استان در حال حاضر پر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، داریوش حسن‌نژاد، صبح امروز، در ستاد پیشگیری و هماهنگی فرماندهی عملیات پاسخ به بحران لرستان، بیان کرد: 12درصد رواناب‌های کشور به این استان اختصاص دارد.

او با بیان اینکه هشت میلیاردمترمکعب رواناب سالانه در لرستان تولید می‌شود، اضافه کرد: 4.5میلیارد مترمکعب رواناب نیز از استان‌های همجوار وارد این استان می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای لرستان اعلام کرد: متوسط افت کسری مخازن این استان در سال 1402-1401 شش متر و 40 سانتی‌متر است که معادل افت سالانه 23سانتی‌متر است.

حسن‌نژاد با تأکید بر بیشترین افت سطح آب زیرزمینی لرستان در کوهدشت، ازنا و الیگودرز، یادآور شد: این میزان معادل به‌ترتیب معادل 21متر و 50سانتی‌متر و 9 متر و 40سانتی‌متر است.

او بیان کرد: 88میلیون مترمکعب حجم آب مخزن شش سد در حال ساخت لرستان است که این میزان نسبت به سال گذشته از افزایش شش درصدی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: 42درصد از حجم مخازن سدهای این استان در حال حاضر پر است و سدهای لرستان به‌جز دو سد مروک و ایوشان ذخیرۀ آب لازم را ندارد.

حسن‌‌نژاد با اشاره به آبگیری سد کمندان و خواجه‌امیر در سال گذشته، خاطرنشان کرد: 12میلیون مترمکعب هم‌اکنون در پشت سد کمندان ذخیره است.

او با اعلام بدهی 35میلیارد تومانی پیمانکاران شرکت آب‌ منطقه‌ای برای سیل 1398 یادآور شد: حتی یک ریال از این مبلغ را با وجود پیگیری‌ها نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه مجوز مادۀ 23 سد معشوره صادر شده‌ است و اعتبارات خوبی امسال به این سد اختصاص می‌یابد، توضیح داد: سد معشوره توان ذخیرۀ حدود 12میلیارد سیلاب را خواهد داشت.

حسن‌نژاد تأکید کرد: فرازبند سد معشوره احداث شده‌ است و عملیات اجرایی این سد امسال با شتاب بیشتری ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/ 644

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1697870

مهمترین اخبار ایران و جهان: