نیوز سیتی!
23 خرداد 1402 - 06:48

اردوغان وارد جمهوری آذربایجان شد

رئیس جمهور ترکیه در سفری که به دعوت الهام علی اف همتای جمهوری آذربایجانی خود انجام شده، وارد باکو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری آذرتاک روز دوشنبه گزارش داد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه برای یک سفر رسمی و دیپلماتیک وارد پایتخت جمهوری آذربایجان شده است.

به گزارش این خبرگزاری، رئیس جمهور ترکیه به دعوت الهام علی اف همتای جمهوری آذربایجانی خود به این سفر رفته است.

به گفته منابع رسمی، بخش رسمی این سفر قرار است روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد برگزار شود و رئیس‌جمهور دو کشور به صورت رودررو گفت‌وگو خواهند کرد و سپس این مذاکرات با حضور هیات‌های دو طرف ادامه خواهد یافت. پس از این مذاکرات، روسای جمهور دو کشور با مطبوعات و رسانه‌ها صحبت خواهند کرد.

براساس اعلام منابع ترکیه‌ای؛ دو طرف درباره اقداماتی که در راستای توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور برداشته می‌شود و همچنین در مورد تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر خواهند کرد.

اردوغان قبل از جمهوری آذربایجان از جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) بازدید کرده بود. آذربایجان و قبرس شمالی دو مقصد خارجی اردوغان هستند که رئیس جمهور ترکیه به طور سنتی پس از پیروزی در انتخابات از آن‌ها بازدید می کند.

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه جمهوری قبرس به سفر «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه به بخش شمالی این جزیره واکنش نشان داده و با محکوم کردن این سفر، آن را که یک اقدام اشغالگرایانه توسط ترکیه و غیرقانونی عنوان کرده است.

قبرس با صدور بیانیه‌ای در این ارتباط گفت: «وزارت امور خارجه سفر غیرقانونی رئیس‌جمهور ترکیه به سرزمین‌های اشغالی را محکوم می‌کند. این اقدام نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.»

در این بیانیه تاکید شده است: «رئیس جمهور ترکیه و رهبر ترک قبرس در جریان این سفر موضع غیرقابل قبول خود را در قبال جمهوری قبرس تکرار کردند.»

اردوغان پیشتر روز دوشنبه از بخش شمالی قبرس، جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) بازدید کرد. این اولین سفر خارجی او پس از انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور بود.

قبرس از سال ۱۹۷۴ پس از حمله ترکیه به بخش شمالی جزیره که به دنبال کودتای دولتی توسط حامیان اتحاد قبرس با یونان انجام شد، به دو بخش تقسیم شده است. در نتیجه عملیات جنگی، ترکیه کنترل حدود ۳۷ درصد از خاک جزیره را به دست آورد و جامعه ترک قبرس به طور یکجانبه استقلال خود را اعلام کرد و جمهوری ترک قبرس شمالی را در سال ۱۹۸۳ تشکیل داد. ترکیه ضامن قبرس شمالی است. جمهوری قبرس نیز عمدتاً توسط یونانی‌های قبرسی اداره می‌شود. این دو جامعه چندین دهه است که مذاکراتی را با میانجیگری سازمان ملل انجام داده اند. آخرین دور مذاکرات در تابستان ۲۰۱۷ در سوئیس برگزار شد، اما هنوز این مذاکرات به نتیجه ملموسی نرسیده است.

از سوی دیگر، روز گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که ترک های قبرس هیچگاه اقلیت نبوده و نخواهند بود. رئیس‌جمهور ترکیه، در اولین سفر خارجی خود پس از پیروزی در انتخابات، تاکید کرد که بازگشت قبرس ترک نشین به مذاکرات با قبرس در صورتی امکان پذیر است که جمهوری قبرس شمالی ترک نشین به رسمیت شناخته شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1281670

مهمترین اخبار ایران و جهان: