نیوز سیتی!
05 دی 1402 - 17:19

وزیر کشور: دستگاه‌ها از دریافت کپی‌ کاغذی مدارک هویتی خودداری کنند

حدود سه سال از بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی کاغذی مدارک شناسایی توسط ادرارت می‌گذرد و عدم رعایت قانون موجب شده تا وزیر کشور بار دیگر به دستگاه ها در این باره تذکر دهد.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس: وزیر کشور احمد وحیدی امروز در حاشیه رونمایی از سند هویتی شهید فخری زاده گفته که «دریافت کپی‌های کاغذی مدارک هویتی توسط دستگاه‌های مختلف نیاز نیست.»

این اظهارات وزیر کشور در حالی است که با گذشت حدود سه سال از بخشنامه ممنوعیت دریافت کپی کاغذی مدارک شناسایی توسط ادرارت و بانک‌ها، همچنان انتقادات بسیاری درباره عدم اجرای این بخشنامه وجود دارد.

سازمان ثبت احوال کشور نیز تیرماه سال جاری اعلام کرده بود علیرغم اینکه طبق قانون هیچ دستگاهی حق ندارد که تصویر مدارک افراد را دریافت کند ولی دستگاه‌ها قانون حذف کپی مدارک را رعایت نمی‌کنند.

 « برای یک کار کوچک اداری باید کلی کپی شناسنامه و کارت ملی و مدارک بدهیم. بانک‌ها هم که بدتر از ادارات دائما از مردم انواع و اقسام مدارک را می‌خواهند، اینها خودشان قانون را رعایت نمی‌کنند، من یک دفعه به مرکز خدمات یک از بانک ها تماس گرفتم و گلایه کردم ولی گفتن که ما بر اساس دستورالعمل‌های داخلی خود عمل می‌کنیم.» اینها را یکی از مخاطبان خبرگزاری فارس که پویشی را در سامانه فارس در اعتراض به دریافت کپی مدارک توسط ادرارت و بانک‌ها ثبت کرده است. می‌گوید.

به گفته وحیدی، وقتی دستگاه‌ها می‌توانند به سامانه‌های ثبت احوال متصل شوند و به صورت برخط این مدارک هویتی را دریافت کنند این مسیر قطعا مسیر امن‌تری نیز خواهد بود و رفاه مردم را نیز به همراه دارد و نباید نسبت به دریافت کپی‌های کاغذی اقدام کنند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه دستگاه‌ها باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند، ادامه می‌دهد که به متن قانون مراجعه کنند و از امکانات و ظرفیت‌های ایجاد شده بهره بگیرند.

منبع: فارس
شناسه خبر: 1616926

مهمترین اخبار ایران و جهان: