نیوز سیتی!
21 آبان 1402 - 12:00

۵۲ درصد کاهش بارش در نیشابور نسبت به میانگین دراز مدت

رئیس اداره هواشناسی نیشابور گفت: در سال زراعی جاری در نیشابور ۵۲ درصد کاهش بارش نسبت به میانگین دراز مدت و ۱۷ درصد افزایش نسبت به بارش سال گذشته داریم.

مهدی بلوکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: مقدار بارش سال زراعی جاری ۶.۱ میلیمتر و میانگین بارش دراز مدت در این ۵۰ روزی که از پاییز گذشته ۱۴.۳ میلیمتر بوده است.

رئیس اداره هواشناسی نیشابور افزود: در نیشابور ما مصرف کننده پیش‌بینی فصلی هستیم که در سازمان هواشناسی کشور صادر می‌شود یعنی امکانات نیشابور در حدی نیست که پیش بینی فصلی صادر کنیم.

وی با بیان اینکه پیش بینی فصلی در بهترین حالت، ۶۰ درصد احتمال وقوع دارد، تاکید کرد: با محدودیت‌هایی که در خصوص دسترسی به آمار بین‌المللی مانند دمای آب اقیانوس‌ها در کشور وجود دارد کشاورزان باید توجه داشته باشند که بارش و خشکسالی هواشناسی با بارش موثر و خشکسالی کشاورزی متفاوت است زیرا در هواشناسی مقدار بارش مهم است.

بلوکی تشریح کرد: به عنوان مثال شاید در ۵ روز آخر آذر ماه بارش‌ها از کل بارش پاییز بیشتر از نرمال باشد اما این بارش برای بخش کشاورزی موثر نیست یعنی پراکنش زمانی بارش، برای بخش کشاورزی مناسب نیست. 

رئیس اداره هواشناسی نیشابور تصریح کرد: با توجه به کمبود منابع آبی کشاورزان و بهره‌برداران، بخش‌های مختلف بیشتر باید بر روی کشت گلخانه‌ای و آبیاری تحت فشار کار کنند. چرا که تغییرات اقلیمی به طور حتم در آینده به کشت دیم و کشت ترکیبی آبی و دیم لطمه خواهد زد.

وی در ادامه توضیحاتش تاکید کرد: میزان بارش‌ها در سال جاری تا پایان مهرماه نسبت به میانگین دراز مدت ۴۵درصد افزایش داشته که نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰۰ درصد افزایش بارش را داشتیم.

بلوکی با اشاره به اینکه از ابتدای آبان ماه شرایط تغییر کرد و کل میزان بارش در آبان ماه ۰.۳ میلیمتر بوده است، عنوان کرد: این در حالی است که سال گذشته ۵.۱ میلی‌متر بارش داشتیم. البته از هفته آخر آبان ماه وضعیت بارش‌ها بهتر خواهد شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1569070

مهمترین اخبار ایران و جهان: