نیوز سیتی!
22 فروردین 1402 - 11:32

فراخوان طرح های نوآورانه صنعت قیر اعلام شد

فراخوان طرح های نوآورانه صنعت قیر اعلام شد و علاقه مندان فرصت دارند تا ۳۰ فروردین آثار خود را ارسال کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری (innoten) با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به منظور توسعه و بومی سازی طرح‌های نوآورانه صنعت قیر برگزار می شود.

قیر ماده‌ای هیدروکربنی سیاه رنگ تا قهوه‌ای تیره و خمیری شکل است که در سولفید کربن و تتراکلرید کربن کاملاً حل می‌شود و در عایقکاری رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد از طبیعی و معدنی و خالص گرفته تا محلول و امولسیون و نفتی که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی می‌باشد. قیر از مشتقات نفت است که به‌طور کلی از هیدروکربن‌ها تشکیل شده و معمولاً شامل ۸۰٪ کربن و ۱۵٪ هیدروژن است.

باقیمانده‌های دیگر در این ماده ویسکوز شامل اکسیژن، گوگرد، نیتروژن و فلزات مختلف می‌باشد و اغلب در پالایشگاه نفت تولید می‌شوند. به بیان تخصصی‌تر می‌توان گفت قیر ترکیبی هیدروکربنی خمیری شکل و کلوییدی با منشاء طبیعی یا پالایشگاهی است.

با توجه به مصرف بسیار بالای این ماده در کشور و همچنین شناخته شدن کشور ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان ماده خام قیر از مشتقات نفتی، جهت حمایت از طرح‌های نوآورانه این صنعت، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با همکاری انجمن قیر ایران چالش، طرح‌های نوآورانه صنعت قیر را مطرح کرده است که در این راستا برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری شبکه تبادل فناوری به عنوان مجری، این چالش را برگزار می کند.

حمایت های این برنامه عبارت است از اعطای گرنت نقدی و آزمایشگاهی به طرح‌های برتر متناسب با سطح فناوری جهت تکمیل فرآیند تحقیق و توسعه محصول، ارائه خدمات تجاری‌سازی به طرح‌های برگزیده، معرفی طرح‌های برتر به شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری و مشاوره به تیم‌های برتر جهت اخذ مجوز دانش‌بنیان.

علاقه مندان می توانند برای دریافت راهنمای چالش و ثبت نام به سایت www.innoten.ir مراجعه کنند. مهلت ارسال طرح نیز ۳۰ فرودین ماه ۱۴۰۲ اعلام شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1140826

مهمترین اخبار ایران و جهان: