نیوز سیتی!
31 فروردین 1402 - 20:01

خشکسالی شدید در ۵۸ درصد مساحت اردبیل

اردبیل- مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: به دنبال کاهش بارندگی‌ها در سال‌ زراعی جاری،‌ ۶۸ درصد مساحت استان اردبیل در محاصره خشکسالی شدید و خیلی شدید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیاوش محمدی عصر پنجشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت خشکسالی در اردبیل اظهار کرد: میانگین بارش در سال زراعی جاری ۱۲۹ میلیمتر است که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد و بلند مدت ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: ۹۸ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف تا بسیار شدید است که در ۵۵ درصد مساحت استان به ویژه شمال این استان خشکسالی شدید و خیلی شدید گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: کاهش بارندگی‌ها در شمال استان اردبیل ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته بوده که خسارتی جبران‌ناپذیر به بخش کشاورزی و همچنین سایر حوزه‌ها وارد کرده است.

محمدی افزود: این شرایط به کم شدن منابع آب پشت سدها و ذخیره‌گاه‌ها منجر شده به طوری که در اکثر سدهای استان کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی منابع آب را در اولین ماه بهار شاهد هستیم.

وی ضرورت حمایت جدی مردم را در گذر از این وضعیت خشکسالی یادآور شد و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در ۲ ماه باقیمانده بهار و تابستان وضعیت جوی استان همچنان تداوم روند خشکسالی بوده و بارندگی‌ها در حد بسیار کم خواهد بود.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: هواشناسی استان با هشدارهای به موقع سعی کرده تا مسئولان و متولیان امر را متوجه عمق مسئله خشکسالی و تبعات منفی آن کند که قطعاً اگر اقدامات پیشگیرانه و مؤثری انجام نشود، در تابستان امسال با کمبود منابع آبی نیز در حوزه‌های مختلف روبه‌رو خواهیم شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر به استانی که معروف به سرزمین بارندگی‌های برف و باران انبوه و بیشماری بوده، خساراتی جبران‌ناپذیر زده و ادامه این وضعیت نیز به هیچ وجه قابل تصور نیست.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1162226

مهمترین اخبار ایران و جهان: