نیوز سیتی!
01 اردیبهشت 1402 - 00:46

طی یک هفته، ۲۰ هزار نفر از دارفور سودان به چاد گریختند

با تشدید جنگ داخلی و کمبود مواد غذایی در سودان جنگ زده، کمیساریای عالی امور پناهندگان با انتشار اطلاعیه‌ای از گریختن ۲۰ هزار آواره سودانی از مناطق جنگ زده به چاد در غرب سودان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با انتشار بیانیه‌ای امروز پنجشنبه گزارش داد که به دنبال وقوع جنگ داخلی اخیر میان گروه‌های نظامی در سودان، بین ۱۰ تا ۲۰ هزار شهروند سودانی از منطقه جنگ زده «دارفور» واقع در غرب سودان به کشور چاد، همسایه غربی این کشور فرار کرده‌اند.

وبگاه خبری اسپوتنیک به نقل از تیم‌های مستقر کمیساریای عالی سازمان ملل در مناطق مرزی چاد و سودان نوشت: «طی روزهای گذشته، جمعیتی بزرگی از پناهجویان سودانی در حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر با فرار از منطقه درگیری در اقلیم دارفور برای یافتن سرپناه به چاد، همسایه غربی سودان پناه برده‌اند.»

بر پایه این گزارش، کمیساریای عالی پناهندگان با بیان اینکه بخش اعظم پناهجویان را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند، افزود که هیئت‌های سازمان ملل مستقر در مرز سودان در حال ارزیابی و رسیدگی به شرایط آوارگان و تهیه گزارش آماری از تعداد پناهجویان به خارج از سودان است.

در این بیانیه آمده است که نیازهای اساسی آوارگان مهاجر سودانی عبارتند از: آب، غذا، یافتن سرپناه، نیازهای پزشکی، حفاظت از کودکان از خشونت جنسی است. گزارش‌های اولیه حاکیست آوارگانی که با عبور از مرز به چاد گریخته‌اند غالباً در معرض خشونت قرار گرفته‌اند. در نتیجه، از اولویت‌های اساسی این سازمان حمایت روحی و خدمات اجتماعی به آوارگان است.

بیانیه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان درباره میزبانی چاد از آوارگان سودانی نوشت که مناطق مرزی همجوار شرقی چاد با سودان هم‌اکنون میزبان ۴۰۰ هزار آواره سودانی است و هجوم آوارگان بیشتر از مناطق جنگ زده در دارفور ارائه خدمات غذایی و اجتماعی را با کمبود کمک رسانی مواجهه خواهد کرد.

از هفته گذشته تا به امروز، سودان شاهد دور جدیدی از درگیری میان نیروهای ارتش به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو موسوم به حمیدتی است.

دو گروه نظامی درگیر در شمال سودان همدیگر را به تبادل اتهامات و آتش در بخش جنوبی خارطوم، پایتخت سودان شمالی متهم می‌کنند.

جرقه اختلافات میان البرهان و حمیدتی از اواخر ماه مارس / اسفند سال گذشته آغاز شد که طی آن، در نشستی امنیتی و نظامی میان گروه‌های نظامی، حمیدتی خواستار ادغام نیروهایش در ارتش ظرف ده سال آینده شد، اما البرهان با رد این درخواست، فرایند ادغام را طی ۲۴ ماه آینده و همزمان با دوره انتقال قدرت خواستار شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1162370

مهمترین اخبار ایران و جهان: