نیوز سیتی!
30 اردیبهشت 1402 - 14:02

بدون تشدید تنش و باپرهیز از جنگ جهانی سوم، به کی‌یف کمک می‌کنیم!

مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی است که آمریکا بدون تشدید تنش، برای اوکراین سلاح فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما ژاپن، با اشاره به اینکه آمریکا هرکری که بتواند برای حمایت از اوکراین انجام خواهد داد، مدعی شد که این حمایت به نحوی است که به بروز جنگ جهانی سوم منجر نشود!

سالیوان گفت: قانون و اصل کلی جو بایدن این است که ما برای حمایت از اوکراین به منظور دفاع از تمامیت حاکمیتی و ارضی‌اش، هرکاری بتوانیم خواهیم کرد.

وی افزود: با این حال، واشنگتن همزمان با فراهم کردن این کمک و حمایت، در مسیری حرکت می‌کند که از بروز جنگ جهانی سوم اجتناب کند و این اصل کلی، دست‌نخورده است.

در نشست مطبوعاتی سالیوان، پرسش‌های زیادی درباره تامین احتمالی جنگنده اف-۱۶ برای کی‌یف مطرح شد. بایدن دیروز(جمعه) به سران جی۷ گفت که واشنگتن از اقدام انگلیس، هلند و سایر کشورهای اروپایی برای آموزش خلبانان اوکراین جهت پرواز با اف-۱۶ ساخت آمریکا، حمایت خواهد کرد.

سالیوان دراین‌باره نیز گفت: از آنجا که آموزش‌ها این ماه آغاز می‌شود، با متحدان‌مان برای تعیین زمان تحویل جنگنده‌ها، تحویل‌دهنده و تعداد آن همکاری خواهیم کرد.

آمریکا ماه‌ها درخواست اوکراین برای ارسال جنگنده اف-۱۶ به این کشور را رد کرده و سالیوان درباره دلیل تغییر عقیده دولت بایدن نیز گفت: واشنگتن در یک لحظه مفروض در مقطعی مشخص، تجهیزات مورد نیاز را برای ارتش اوکراین فراهم می‌کند.

به گفته سالیوان، جنگنده‌های اف-۱۶ در زمانی که اوکراین در حال برنامه‌ریزی برای ضدحملات بهاری و تابستانی بوده، ضرورتی نداشته اما «حالا به مقطعی رسیده‌ایم که باید به آینده نگاه کرده و بگوییم که اوکراین برای حملات آتی جهت بازداشتن روسیه و دفاع برابر حمله این کشور، به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟»

سالیوان تاکید کرد که اف-۱۶ نیز بخشی از این «تفکر بوده و هرگونه تحویل آتی جنگنده به اوکراین، بر این فرض استوار است که «آمریکا از حمله به خاک روسیه یا توانمندسازی اوکراین برای این کار، حمایت نخواهد کرد.»

مسکو به دفعات تحویل سلاح از آمریکا و متحدانش به اوکراین را محکوم و تاکید کرده که این اقدام صرفا به طولانی‌شدن جنگ منجر خواهد شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1224807

مهمترین اخبار ایران و جهان: