نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 13:04

مراسم آیینی زنان طایفه بنی‌اسد در قزوین برگزار شد + تصاویر

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: هم‌زمان با سومین روز شهادت سیدوسالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یارانش مراسم آیینی سوم امام یا زنان طایفه بنی‌اسد در قزوین برگزار شد.

احسان نورانی در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: هم‌زمان با سومین روز شهادت سیدوسالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یارانش مراسم آیینی سوم امام یا زنان طایفه بنی‌اسد در قزوین برگزار شد.

وی افزود: در این مراسم که از جمله مواریث فرهنگی ناملموس ثبت‌شده و مرتبط با آئین‌های محرم در قزوین است، هرسال در روز دوازدهم محرم  پیکر یاران امام‌حسین(ع) به‌صورت نمادین توسط بانوان قزوینی تشییع می‌شود.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین تصریح کرد: به‌گواهی مورخین، بعد از واقعه کربلا کسی از ترس «یزیدبن معاویه»جراْت نمی‌کرد تا جنازه‌های یاران امام‌حسین (ع) را دفن کند تا اینکه زنان طایفه «بنی‌اسد» جمع شدند و پیکرهای شهدا را به‌خاک سپردند.

وی ادامه داد: به‌همین دلیل زنان قزوینی هرسال در این روز در مسجد «علی‌اکبر» این شهر جمع می‌شوند، عده‌ای بیل و کلنگ به‌دست می‌گیرند و عده‌ای دیگر پیکرهای پارچه‌ای بدون سر را بر دوش گرفته و به دور شهر می‌چرخند سپس به آستان مقدس امام‌زاده‌حسین(ع) رفته و عزاداری می‌کنند و دوباره به مسجد بازگشته و در آنجا به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی می‌پردازند.

نورانی با برشمردن میراث عاشورایی ثبت‌شده استان در فهرست آثار ملی افزود: آیین سوگواری‌های زنانه حسینیه آقا سیدجمال، مراسم شور زرآباد، آیین طبق‌کشی، آیین‌علامت‌کشی، مراسم مافی شهرستان آبیک، آیین طشت‌گذاری شهرستان‌های آبیک و الوند،  مراسم سوم امام، نوحه‌های دستگاهی قزوین و پخت غذای نذری اوزباسترمای روستای‌کلج از جمله آیین‌ها و مراسم سوگواری ایام محرم در قزوین به‌شمار می‌روند که تا کنون در فهرست میراث ملی ناملموس به‌ثبت رسیده‌اند.

گفتنی است مراسم سوم امام (عزاداری زنان طایفه بنی‌اسد) در قزوین در تاریخ ۲۲/۹/۹۱ با شماره ۶۵۹ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به‌ثبت رسیده‌است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1418051

مهمترین اخبار ایران و جهان: