نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 16:51

چین: به حمایت از روسیه در موضوع اوکراین ادامه می‌دهیم

وزیر دفاع چین امروز به همتای روس خود اطمینان داد فشارهای غرب در اراده پکن برای حمایت از مسکو تغییری ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر دفاع چین دونگ جون در گفت‌وگوی امروز چهارشنبه با همتای روس خود سرگئی شویگو گفت چین از حمایت از روسیه در موضوع اوکراین بدون توجه به فشار غرب دست برنخواهد داشت. 

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، دونگ در جریان این گفت‌وگوی ویدئویی اظهار داشت «به‌رغم این که آمریکا و اروپا به اعمال فشار بر طرف چینی ادامه می‌دهند، در موضوع اوکراین از شما حمایت کردیم». 

وی افزود «با این که همکاری دفاعی بین چین و اتحادیه اروپا مورد حمله قرار گرفته، سیاست‌های تعیین شده را به این خاطر تغییر نمی‌دهیم یا کنار نمی‌گذاریم و آن‌ها نباید و نخواهند توانست در همکاری عادی روسیه و چین دخالت کنند». 

این مقام چینی با بیان این که ایالات متحده و کشورهای غربی در سال‌های اخیر در تلاش برای منزوی کردن روسیه بوده‌اند، گفت «چین متوجه این موضوع است و تلاش می‌کند از روسیه قویاً حمایت کند». دونگ جون همچنین گفت چین حمایت قوی روسیه در موضوع تایوان و سایر موضوعات کلیدی منافع خود را حس می‌کند. 

وزیر دفاع چین خطاب به همتای روس خود تاکید کرد «به عنوان دو قدرت مهم و کلیدی در جهان، باید با قاطعیت به چالش‌های جهانی پاسخ دهیم. آمریکا در تلاش برای حفظ هژمونی خود در جهان، دائماً سر نیزه خود را به سوی چین و روسیه نشانه می‌رود».

چین از آغاز درگیری‌ها در اوکراین تاکید کرده که تنها راه‌حل سیاسی می‌تواند بحران فعلی این کشور را حل کند. 

اسفند سال گذشته، چین یک طرح ۱۲ ماده‌ای برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرد و خواستار ازسرگیری گفت‌وگوها بین مسکو و کی‌یف شد و تصریح کرد که حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشور‌ها باید حفظ شود.

دولت چین پیش از این تحریم‌های یکجانبه علیه مسکو را محکوم و تصریح کرده که بسط ناتو در اروپا، ریشه درگیری در اوکراین است.

ابتکار عمل چین مورد استقبال مسکو قرار گرفت و مقام‌های ارشد کرملین برای گفت‌وگوی بیشتر درباره این طرح ابراز تمایل کردند؛ با این‌حال، کی‌یف و برخی از متحدان غربی این کشور که پکن را به جانبداری از روسیه متهم می‌کنند، طرح چین را رد کردند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1656007

مهمترین اخبار ایران و جهان: