نیوز سیتی!
15 دی 1402 - 12:06

رتبه بندی و ارزیابی ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۱۷ دانشگاه غیردولتی کشور

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: رتبه بندی و ارزیابی ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۱۷ دانشگاه غیردولتی کشور توسط گروه رتبه بندی ISC انجام گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید احمد فاضل زاده، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)،  گفت: رتبه بندی و ارزیابی ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۱۷ دانشگاه غیردولتی کشور توسط گروه رتبه بندی ISC انجام گرفت. نتایج این ارزیابی در جلسه ۹۷۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأیید شد.

وی گفت: در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فنآوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین­المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) می باشد که نسبت به سال­های گذشته تغییری نداشته است.

فاضل زاده افزود: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می‌­شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می­ شود. 

 رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری شده است اطلاعات پژوهشی بر مبنای پایگاه های ملی و بین المللی که استخراج و پایش آن بر عهده مدیریت رتبه بندی و تحلیل استنادی موسسه ISC می باشد، خوداظهاری دانشگاه ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین در دانشگاه ها به دست می آید و نیز برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمان های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده می شود.

وی گفت: در رتبه بندی سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰، مجموعا تعداد ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۱۷ دانشگاه غیردولتی حضور دارند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است و براساس ماهیت، هر یک طبقه بندی شده و مورد رتبه بندی قرار گرفته اند. تفاوت این طبقه بندی با رتبه بندی سال های پیش در این است که دانشگاه های وابسته به دستگاه­های اجرایی در یک دسته بندی جدا قرار گرفته اند.

 رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) افزود: همچنین در رتبه بندی درهمکرد دانشگاه ها دانشگاه های جامع، صنعتی، کشاورزی، هنر و دانشگاه های اجرایی لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه های غیردولتی کشور برای اولین بار در نظام رتبه بندی ملی ISC مورد ارزیابی قرار گرفتند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1627307

مهمترین اخبار ایران و جهان: