نیوز سیتی!
16 آذر 1402 - 13:20

تامین مالی 11 پروژه مشترک با صندوق مشترک قرقیزستان و ازبکستان

در دیدار روسای جمهور ازبکستان و قرقیزستان عنوان شد که در چارچوب فعالیت صندوق مشترک دو کشور 11 پروژه تجاری امیدوارکننده تامین مالی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در گفت‌وگوی تلفنی مسائل روز دستورکار دوجانبه و برنامه مراسم‌های قریب الوقوع را بررسی کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور ازبکستان سالگرد تولد جباراف را تبریک گفت و برای وی سلامتی، رفاه و موفقیت‌های بزرگ، مردم برادر قرقیزستان صلح و شکوفایی آرزو کرد.

روسای جمهور با رضایتمندی بر سیر بالای توسعه روابط ازبکستان و قرقیزستان مبنی بر پیوندهای قوی دوستی و حسن همجواری و شراکت راهبردی تاکید کردند.

همچنین بیان شد که هم اکنون روابط فعال و تبادلات پربار در سطوح مختلف ادامه دارد. حجم مبادلات بازرگانی رشد داشته و پروژه‌های تعاونی مشترک در زمینه‌های ماشین سازی، الکتروتکنیکی، نساجی، کشاورزی و سایر صنایع اجرا می‌شود.

طرفین اذعان کردند که همکاری‌های بین منطقه‌ای و فرهنگی در حال گسترش است. به طوری که در چارچوب فعالیت صندوق مشترک ازبکستان و قرقیزستان 11 پروژه تجاری امیدوارکننده تامین مالی شده است.  

سران دو کشور همچنین در مورد مسائل همکاری‌های منطقه‌ای تبادل نظر و بر اهمیت تسریع پروژه‌های زیرساختی تاکید کردند.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان در سال 2022 میلادی بیش از یک میلیارد دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 57 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی از جمله 4 شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه گذاران قرقیزی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، شیرینی‌جات و کفش، خرده فروشی، خدمات در زمینه تغذیه عمومی، فعالیت تبلیغاتی، خدمات حمل‌ونقلی فعالیت می‌کنند.

به نوبه خود در قلمرو قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان 51 واحد شرکت مشترک ایجاد شده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1596933

مهمترین اخبار ایران و جهان: