نیوز سیتی!
19 اردیبهشت 1402 - 13:04

سهم دلار در تسویه‌های تجاری به ۱۰ درصد رسیده است

خاندوزی با اشاره به دلا زدایی از چرخه تجارت گفت: هم اکنون سهم دلار در تسویه‌های تجاری به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی امروز در نشست خبری با اشاره به بسته مهار تورم و رشد تولید، اظهار داشت: برای این بسته جلسات متعددی برگزار شد و با هماهنگی‌هایی که شکل گرفت قرار شد کلیات بسته در جلسه شنبه شورای اقتصادی سران قوا تصویب شود. امروز هم دومین جلسه شورای اقتصاد با هدف تکمیل این بسته برگزار خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: رئیس جمهور پنجم فروردین ماه امسال از همه وزرا خواست که بسته اقدام و اجرا برای تحقق شعار سال تهیه کنند تا شاهد رشد اقتصادی و رونق تولید باشیم.

چشم انداز برنامه اقتصادی دولت امیدوار کننده است

وی با بیان اینکه برنامه رفع موانع تولید در قالب ۱۱ اقدام در این بسته دیده شده است، تصریح کرد: چشم انداز برنامه‌های تیم اقتصادی دولت امیدوار کننده است به شکلی که خروجی بهتری را نسبت به سال قبل و سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به انضباط مالی دولت اشاره کرد و گفت: در این راستا دولت بنا دارد کنترل بدهی به شبکه بانکی را به صورت جدی پیگیری کند. باید توجه شود که عمده اضافه برداشت بانکی از بانک مرکزی، مختص بانک‌های غیردولتی است.

بدهی ۶۸ درصدی بانک‌های دولتی به بانک مرکزی

وی افزود: بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، ۶۸ درصد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی متعلق به بانک‌های غیردولتی است.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره علت بدهی دولت به بانک‌ها، گفت: عمده این مسئله ناشی از خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.

بودجه ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی برای خرید تضمینی گندم

به گفته وی، در قانون بودجه امسال ۱۰۴ هزار میلیارد تومان منابع برای خرید تضمینی گندم پیش بینی شده است.

خاندوزی همچنین با اشاره به مالیات بر سوداگری نیز تصریح کرد: از مجلس شورای اسلامی بابت سرعت بخشیدن به طرح مالیات بر سوداگری تشکر می‌کنیم. دولت هم آماده اجرای این طرح بعد از تصویب در شورای نگهبان است.

وی گفت: از اتاق اصناف و وزارت صمت هم بابت تسهیل در ارائه مجوزهای صنفی تشکر می‌کنیم.

وزیر اقتصاد یادآور شد: امسال نیز افزایش نقش مردم و بخش‌های غیردولتی، از طریق تسهیل مجوز کسب و کار، افزایش رقابت‌ها و اصلاح نقشی که مردم در سهام عدالت داشتند، پیگیری می‌شود.

سهم دلار در تسویه‌های تجاری به ۱۰ درصد رسیده است

خاندوزی در ادامه با اشاره به موضوع دلارزدایی گفت: سهم دلار در تسویه‌های تجاری به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اتصال شبکه شتاب به شبکه پرداخت بانک‌های کشورهای دیگر هم از اقدامات خوبی بود که در این راستا انجام گرفته و بانک مرکزی پیگیر است تا کشورهای دیگر هم به این شبکه متصل شوند.

وی با بیان اینکه به سرعت مبادله با ارزهای محلی در دستور کار قرار دارد، گفت: اتصال شبکه شتاب کشور با شبکه روسیه انجام شده است. درخصوص کشورهای دیگری مانند ترکیه، عمان و عراق هم بانک مرکزی پیگیر انجام آن است.

شروع مبادلات پایاپای اقتصادی برای خروج دلار

وی افزود: از دیگر اقدامات مبادلات پایا پای این است که یکی از ظرفیت‌های آن اتحادیه پایاپای آسیایی است و در همین راستا با در اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در تهران برگزار خواهد شد.

خاندوزی اضافه کرد: به عنوان اقدام بعدی باید به توسعه پیمان‌های پولی اشاره کنم. ما تلاش می‌کنیم به تدریج سهم کمتر از ۱۰ درصد دلار از کل مبادلات خارجی کشور باز هم کمتر شود.

تسویه بدهی دولت به شبکه بانکی با انتشار اورال مالی اسلامی

وی در مورد بدهی دولت به شبکه بانکی تصریح کرد: در بسته سیاستی دولت مقرر شد که تمام بدهی‌های دولت به شبکه بانکی صرفاً در قالب انتشار اوراق مالی اسلامی رقم بخورد.

خاندوزی افزود: این موضوع دو اثر دارد؛ اولاً سررسید بدهی دولت مشخص و معین است و ثانیاً ایجاد بدهی برای دولت هزینه سازتر خواهد شد.

تکمیل می‌شود...

منبع: مهر
شناسه خبر: 1199877

مهمترین اخبار ایران و جهان: