نیوز سیتی!
01 خرداد 1402 - 13:40

۲۱ پروژه عمرانی نهاد کتابخانه‌ها در خراسان جنوبی فعال است

بیرجند- مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۲۱ پروژه عمرانی نهاد کتابخانه‌ها در خراسان جنوبی فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حاجی صبح دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶ هزار و ۴۷۹ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی برگزار شده است که شامل برنامه‌هایی چون معرفی کتاب، جلسات مطالعاتی، کارگاه آموزشی، جلسات رونمایی از کتاب و … بوده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه روایت مادری با حضور مادر شهید «سرلشکر خلبان محمد حسین رئوفی فرد» و برنامه «تبار قلم» ویژه تجلیل از نویسندگان بومی خراسان جنوبی از دو برنامه مهم ما در سال ۱۴۰۱ بوده است.

اشاره به پروژه‌های عمرانی نهاد کتابخانه ها

حاجی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های اجرا شده در سال گذشته جشنواره قصه گویی نهال امید با راهیابی پنج برگزیده از خراسان جنوبی به مرحله کشوری بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱ پروژه و طرح عمرانی در خراسان جنوبی داریم، گفت: تکمیل کتابخانه مرکزی قاین، تکمیل کتابخانه روستای کرغند، تکمیل کتابخانه علامه امینی و … از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌های مد نظر ما ساخت کتابخانه در بافت تاریخی شهرستان بشرویه است، اظهار کرد: برنامه ما بر این است که این کتابخانه محل نگهداری کتب سنگی و خطی شده و برای گردشگران نیز جذابیت داشته باشد.

حاجی بیان‌کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۱۶ هزار و ۵۱۷ جلد کتاب در خراسان جنوبی امانت داده شده است که در مقایسه با آمار سال قبل از آن (امانت ۱۲۵ هزار و ۱۱۹ جلد کتاب) رشد ۳۱۳ درصدی را نشان می‌دهد که از طرف دیگر یک ملاک برای بررسی علاقمندی مردم خراسان جنوبی به کتاب و کتابخوانی است.

تجهیز کتابخانه ها به بخش کودک

وی گفت: در راستای ترویج کتاب خوانی در بین کودکان در حال حاضر همه کتابخانه های ما مجهز به بخش کودک شده است که کودکان به صورت رایگان می‌توانند از امکانات این بخش استفاده کنند.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: مسن‌ترین عضو کتابخانه های استان متولد ۱۳۲۷ و کوچک‌ترین عضو کتابخانه متولد ۱۴۰۰ است که والدینش برای او کتاب‌های تصویری و مرتبط با کودک امانت می‌گیرند.

حاجی افزود: در بخش کودکان کتاب «قصه های خوب برای بچه‌های خوب» با ۵۹۰ بار امانت و در بخش بزرگسال کتاب «سلام بر ابراهیم» با ۳۰۰ بار بار امانت بیشترین امانت کتاب را در بین کتب کتابخانه های خراسان جنوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه مردم خراسان جنوبی در سال گذشته ۴۷ هزار جلد کتاب به کتابخانه های استان امانت داده‌اند، گفت: همچنین در سال گذشته ۱۲۹ هزار جلد کتاب به مجموعه ما افزوده شده است.

ثبت نام ۱۰ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در زمینه دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: تاکنون در این جشنواره در خراسان جنوبی حدود ۱۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند که البته تا ابتدای تیرماه امکان مشارکت در این برنامه فرهنگی وجود دارد.

حاجی با بیان اینکه این جشنواره در چهار بخش خردسال، کودک، نوجوان و جوان برگزار می‌شود، ادامه داد: سال گذشته در خراسان جنوبی ۳۳ هزار نفر در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند.

وی گفت: افراد با مراجعه به سایت razavi.samakpl.ir می‌توانند در این جشنواره به صورت فردی، گروهی و یا خانوادگی مشارکت کنند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1230133

مهمترین اخبار ایران و جهان: