نیوز سیتی!
25 تیر 1402 - 01:11

رهبران ارمنستان، جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا توافق کردند

رهبران ارمنستان، آذربایجان و اتحادیه اروپا برای تقویت روند حل و فصل توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دولت ارمنستان روز شنبه اعلام کرد که «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر این کشور به همراه «چارلز میشل»، رئیس اتحادیه اروپا و «الهام علی اف»، رئیس جمهور آذربایجان در نشستی در بروکسل بر افزایش تلاش‌ها برای حل و فصل مسائل مورد بحث توافق کردند.

نشست سه جانبه نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در بروکسل برگزار شد که در این نشست بر مسئله بحران انسانی در قره باغ کوهستانی که ناشی از مسدود کردن غیرقانونی کریدور لاچین توسط جمهوری آذربایجان است، تمرکز شد.

در این دیدار درباره روند مرزبندی و امنیت در مرزهای دو کشور، رفع انسداد زیرساخت‌های حمل و نقل و اقتصادی منطقه، توافق بر سر حل و فصل روابط دو کشور بحث و تبادل نظر شد و بر افزایش تلاش‌ها برای حل و فصل مسائل مورد بحث تاکید گردید.

سرویس مطبوعاتی دولت ارمنستان خاطرنشان کرد که رهبران سه کشور در مورد روند امضای معاهده صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مسائل حقوقی و امنیتی برای مردم قره باغ کوهستانی در رابطه با زندانیان، مفقودین و سایر مسائل بشردوستانه گفتگو کردند.

از سوی دیگر، روسیه روز شنبه پیشنهاد میزبانی وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به منظور بررسی معاهده صلح آتی میان دو کشور را ارائه کرد. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای در این ارتباط اعلام کرد: روسیه آماده است تا نشست سه جانبه وزرای خارجه در مسکو را در آینده‌ای نزدیک برگزار کند.

بر اساس این بیانیه، روسیه پیشنهاد داد تا «اجلاس سران روسیه، (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان در مسکو برای امضای معاهده مربوطه (صلح)» برگزار شود.

این بیانیه اضافه می‌کند: باید فوراً زمینه را برای توافق صلح میان باکو و ایروان بر اساس توافق‌هایی که پیشتر حاصل شد، آماده سازی کنیم. مسکو آماده برنامه ریزی برای برگزاری نشست سه جانبه وزیران در آینده نزدیک بوده تا راه‌های اجرای توافقات در سطوح عالی از جمله توافقنامه صلح بررشی شود.

تنش‌های اخیر میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان با محوریت گذرگاه لاچین درگرفته است. کریدور لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به مرکز قره‌باغ کوهستانی متصل می‌کند.

گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعال محیط زیست می‌خواندند، ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذر ۱۴۰۱)، کریدرو لاچین را که نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر شده اند را مسدود کردند.

باکو مدعی شد که هدف مسدود کردن هیچ جاده‌ای نبوده و خودروها می‌توانند آزادانه در هر دو جهت حرکت کنند، اما ایروان آن را اقدامی تحریک آمیز از سوی باکو با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی در منطقه ارمنی نشین قره باغ عنوان کرد.

در پی ادامه دار شدن این اختلافات، ارمنستان چندی پیش به دیوان بین المللی دادگستری در شهر لاهه هلند شکایت کرد و این دیوان نیز به نفع ایروان رأی داد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1362233

مهمترین اخبار ایران و جهان: