نیوز سیتی!
24 فروردین 1402 - 16:33

توزیع آب برای کشاورزان غرب اصفهان یک هفته خواهد بود

اصفهان- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده رود برای باغات و کشاورزی غرب اصفهان به مدت یک هفته خبرداد.

محمود چیتیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه خروجی سد زاینده‌رود از ۲۱ فروردین ماه برای باغات و کشاورزی غرب اصفهان افزایش یافت، اظهار داشت: توزیع آب در شبکه‌های آبیاری غرب به مدت یک هفته ادامه دارد.

وی همچنین ذخیره سد زاینده رود را ۴۵۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: میزان ورودی آب به سد روز گذشته به ۱۱۳ مترمکعب بر ثانیه رسید و خروجی از سد ۴۸ مترمکعب بر ثانیه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درخصوص توزیع نوبت سوم آب برای کشاورزی شرق اصفهان خاطرنشان کرد: در این باره جلساتی برگزار و تصمیم‌گیری خواهد شد.

چیتیان افزود: تأمین حقابه تالاب گاوخونی نیز در جلسات بررسی و برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، میانگین بارش در چلگرد- کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۱) تا امروز ۲۴ فروردین ماه به یک هزار و ۴۰۹ میلیمتر رسیده است.

تاکنون برای کشاورزی شرق اصفهان دو نوبت ۱۰ تا ۱۲ روزه آب از سد زاینده رود رهاسازی شده است‌. نوبت اول توزیع آب برای کشت پاییزه دوم کشاورزان شرق اصفهان در بهمن ماه سال گذشته بود که از شامگاه ۲۰ بهمن خروجی سد زاینده رود به مدت ۱۰ روز تا ۳۰ فروردین افزایش یافت. همچنین نوبت دوم توزیع آب برای مزارع شرق اصفهان از ششم ماه تا هفدهم فروردین ماه انجام شد.

هم اینک رودخانه زاینده‌رود تا سد نکوآباد در مبارکه با هدف توزیع آب کشاورزی باغات غرب اصفهان جاری است.

روز گذشته حسین وحیدا رئیس اتاق اصناف کشاورزی اصفهان در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفته بود که مطالبه کشاورزان رهاسازی نوبت سوم آب برای اراضی شرق اصفهان از ۲۷ فروردین تا ۲۰ خرداد است.

در پی ۲ نوبت رهاسازی آب و همچنین بارش‌ها و جریان آب میان حوضه‌ای در رودخاته زاینده رود ۶۰ درصد اراضی شرق اصفهان زیر کشت محصولاتی چون گندم و گلرنگ رفته است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1145677

مهمترین اخبار ایران و جهان: