نیوز سیتی!
19 شهریور 1402 - 09:27

منوچهر محمدی: وقتی فتنه در جامعه اسلامی ایجاد شد جای مماشات و صبر نیست

پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی می‌گوید: وقتی فتنه در جامعه اسلامی بروز پیدا می‌کند آنگاه دیگر مجالی برای صبر نیست و باید به مواجهه با فتنه برخاست. وقتی فتنه ظهور علنی می‌یابد دیگر نمی‌توان از صبر و مماشات گفت.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس فتنه مقوله‌ای متفاوت از جنگ نرم است. جنگ نرم منشأ خارجی دارد و میان دشمنان و دوستان، میان مخالفین و موافقین انقلاب، میان ضدانقلاب و انقلابیون صورت می‌پذیرد در حالی که فتنه میان مؤمنین صورت می‌گیرد و ربطی به دشمنان ندارد. البته دشمن از فضای غبارآلودی که فتنه به وجود می‌آورد می‌تواند بهره‌برداری کند و خود نیز می‌تواند غیر مستقیم در شکل‌گیری فتنه و تحریک عناصر داخلی برای ایجاد فتنه دخیل باشد. فتنه با دو معنا و مفهوم در قرآن آمده است گاه از آن معنای آزمایش و امتحان محسوب شده است و گاه عذاب. خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ». قرآن فرزندان و اموال را نیز مصداقی از فتنه تلقی می‌کند: «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَأَوْلَادُکُمْ فِتْنَةٌ». قرآن همچنین در جای دیگر با معنای عذاب می‌فرماید: «یَوْمَ هُمْ عَلَى النَّارِ یُفْتَنُونَ»

فتنه در کجا رخ می‌دهد؟

در مجموع می‌توان گفت فتنه مبنای آزمایش‌های فوق‌العاده سختی است که شبیه عذاب هستند. خطاب قرآن بیشتر در استعمال کلمه فتنه متوجه دینداران و مومنین و جامعه دینی است و در جوامع غیر دینی معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند. فتنه در زبان قرآن به معنای آزمایش و امتحان است و در لسان نهج‌البلاغه علاوه بر آن به معنای امتزاج و التباس باطلی به حق آمده که باعث می‌شود برخی امور بر مردم مشتبه شود. از دیدگاه امام علی ظهور هرج و مرج و بی‌ثباتی در اندیشه و حق جلوه دادن باطل و باطل جلوه دادن حق در نظر افراد از نتایج فتنه است.

چه چیزی باعث رخداد فتنه است؟

بانیان فتنه از جهل و ناآگاهی مردم و عوام جامعه بهره می‌برند و بر موجی از احساسات و شایعه‌پراکنی‌ها سوار می‌شوند و می‌کوشند تا از جهل مردم نسبت به برخی از واقعیت‌های جامعه حداکثر سود را نصیب خود کنند. درست به همین دلیل است که آنان امکان کنترل صددرصدی فتنه را هم نخواهند یافت. فتنه نه بر پایه مبانی و استدلال‌های روشن و اصولی شفاف و اتفاقاً بر پایه مبهم کردن اصول رقم می‌خورد. جریانی که بر پایه پلورالیسم رقم می‌خورد و حیات خود را در چند صدایی و برهم زدن همه خط‌کشی‌ها می‌بیند طبیعی است که نتواند موجی را که ایجاد می‌کند آنگونه که می‌خواهد کنترل کند.

فتنه ظهور علنی می‌یابد و وارد فاز جدلی می‌شود دیگر نمی‌توان از صبر و مماشات گفت

وقتی فتنه در جامعه اسلامی بروز پیدا می‌کند آنگاه دیگر مجالی برای صبر نیست و می‌بایست به مواجهه با فتنه برخاست. قطعاً در مرحله اول بنا بر رفع کم هزینه فتنه است و جلوگیری از سامان‌یابی نبرد در داخل جامعه مسلمین اما وقتی فتنه ظهور علنی می‌یابد و وارد فاز جدلی می‌شود دیگر نمی‌توان از صبر و مماشات گفت. در این شرایط است که فتنه‌گران در جبهه دشمن و در کنار آنها قرار می‌گیرند.


شما بخشی از این کتاب را خواندید

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1492477

مهمترین اخبار ایران و جهان: