نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1402 - 09:50

مدیحه سرایان به مداحی جهت می‌دهند

قم مداح اهل بیت (ع) گفت: کار شاعران و مدیحه سرایان برای امر مداحی بسیار مهم است و به مداحی جهت می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حنیف طاهری عصر جمعه در گردهمایی مدیحه سرایان کشور که به میزبانی کارگاه نوحه خوشدل در تالار شیخ مفید قم برگزار شد اظهار داشت: در فضای مداحی کشور فاصله موسیقیایی کمی وجود دارد به نظر می‌رسد که این نوحه‌ها از سوی افراد محدودی ساخته شده است.

این مداح اهل بیت (ع) عنوان داشت: مداحی یک هنر است و اگر شعر و خواندن مداح مناسب باشد به فرموده رهبر معظم انقلاب از دو سه جلسه سخنرانی نیز تأثیرش بیشتر است.

طاهری گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که اثر هنری تأثیرگذاری بسیار بیشتر از سایر قالب‌ها دارد که مداحی نیز ذاتاً هنر است که مداح با صدای خوش و شعرزیبا رویدادی را توصیف می‌کند.

وی عنوان داشت: شاعران می‌توانند به گونه‌ای ایفای نقش کنند که به مخاطب بصیرت افزایی دهند.

وی تاکید کرد: امروز باید نگاه هنرمندانه ای در قالب‌های مختلف به واقعه کربلا داشته باشیم و نباید صرفاً به صورت مستقیم ماجرای کربلا بیان شود.

طاهری بیان داشت: جریان مداحی به هم پیوسته است و شاعر و مداح هر کدام یک مسیر واحدی را دنبال می‌کنند و نوحه سرا باید شاعر باشد و شعر را به درستی بشناسد.

این مداح اهل بیت (ع) تاکید کرد: عریان خواندن مقاتل مناسب نیست و در حقیقت اسرار اهل بیت (ع) است و نباید به این صورت خوانده شود چرا که بسیاری از افراد در فضای مجازی در احوال مختلف این مقاتل را می‌شوند که مناسب نیست.

وی تصریح کرد: کار شاعران و مدیحه سرایان برای امر مداحی بسیار مهم است و به مداحی جهت می‌دهد.

طاهری گفت: در نوحه نباید فقط به روضه پرداخته شود و باید به این موضوع توجه داشت که ظرفیت‌های زبان عربی با فارسی متفاوت است که باید در اشعار به این موضوع توجه داشت.

شاعران عرصه آئینی، د مداحی نقش آفرین هستند

مهدی زنگنه از شاعران و مدیحه سرایان نیز در این مراسم بیان داشت: شاعران عرصه آئینی، هنرمند هستند که با ابزار شعر و موسیقی در عرصه مداحی ایفای نقش می‌کنند.

وی‌گفت: ما گنجینه موسیقییایی غنی مداحی از گذشته تاکنون داشته و داریم و امروز نیازمند آن هستیم این گنجینه مورد بازخوانی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از معضلات نوحه سرایی ما این است که وقتی دهه اول محرم نوحه مداحان را گوش می‌دهیم می‌بینیم که تقریباً ملودی‌های یکسانی دارند.

زنگنه عنوان داشت: اینکه کلمات عربی در شعر استفاده شود جای بحث دارد اما زمانی باید عبارت عربی را در شعر و نوحه به کار بسته شود که این جمله برای مخاطب آشنا باشد و در حقیقت مخاطب باید معنی آن را درک کرده باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1191254

مهمترین اخبار ایران و جهان: