نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 11:04

اردوی راهیان پیشرفت برای معرفی دستاوردهای انقلاب ضروری است

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: باید معلمان و دانش آموزان با حضور در اردوی راهیان پیشرفت، دستاوردها و توانایی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را درک کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، فردیس و‌ اشتهارد در مجلس شورای اسلامی، در نشست شورای معاونین آموزش و پرورش استان البرز که در محل اداره کل آموزش و پرورش البرز، برگزار شد، گفت: خداوند در قرآن کریم تنها جایی که بر انسان منت می‌گذارد آنجایی است که می فرماید: پیامبری برای شما فرستادم که نقش تزکیه و تعلیم شما را بر عهده دارد و این همان جایگاه و شأن معلمی است.

نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی، افزود: نقش و جایگاه معلمان در تزکیه و تعلیم بشر مشابهت با نقش انبیاء دارد و باید شان و جایگاه معلمان را اینگونه دید و آن جایگاه را ارتقا داد؛ هرچند یک عده در تلاش هستند که نقش و جایگاه معلم را به سطوح پایین تنزل دهند و یک عده دیگری معلمان را وجه المصالحه امیال سیاسی خود قرار دهند.

وی با اشاره به اهمیت رتبه بندی معلمان اظهار کرد: طرح رتبه بندی معلمان یکی از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است؛ این رتبه بندی بد تصویب شد و بد اجرا شد و در برخی جاها بد مطالبه شد و این کار بسیار خوب که دولت‌های مدعی زیر بار آن نمی‌رفتند بدون تبیین مناسب، موجبات نارضایتی معلمان و اسباب هجمه به دولت را فراهم کرد.  

به گفته عباسی، در وزارت علوم ۷۰ هزار عضو هیأت علمی داریم. این تعداد کلا ۲ مرتبه ارتقاء پیدا می‌کنند، از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی؛ و در طول ۳۰ سال ۱۵۰ هزار نفر مرتبه، رتبه بندی می شوند ولی این دولت طی یک سال نزدیک به ۵ میلیون رتبه را برای حدود یک میلیون معلم بررسی و رتبه بندی کرد ولی حجم کار، سختی آن و اشتباهات احتمالی این مطلب در جامعه به درستی تبیین نشده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در بازه زمانی محدود برای ۵ میلیون نفر رتبه بندی انجام دهیم مطلب قابل توجهی است، اظهار کرد: ما باید به دنبال احقاق حق و حقوق معلمان و افزایش شان و منزلت و جایگاه معلمان با تدابیر درست و صحیح باشیم و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ ننماییم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ ما پاییز سخت و سنگینی را پشت سر گذاشتیم و دشمن روی کسانی سرمایه گذاری کرد و کسانی میدان دار ناآرامی‌ها بودند که عمدتا در سنین نوجوانانی و دانش آموزی بودند.

آسیب شناسی در بدنه آموزش و پرورش ضروری است

وی توضیح داد: باید در آموزش و پرورش مثل سایر دستگاه‌ها یک آسیب شناسی درون دستگاهی در رابطه با اغتشاشات صورت گیرد و کوتاهی‌ها و قصورات احتمالی که مربوط به دستگاه بوده و منجر به بروز این اتفاقات شده احصاء گردد و وظیفه ای که دستگاه در جلوگیری از بروز مجدد این اتفاقات دارد مود بررسی قرار گیرد. اینکه امروز بی حجابی در جامعه داریم بخشی از آن به کوتاهی در انجام رسالت دقیق معلمی برمی‌گردد، بررسی اینکه چه کوتاهی‌های احتمالی در این زمینه اتفاق افتاده است که فرهنگ سازی درست و صحیح در این رابطه اتفاق نیافتاده است.

عباسی با بیان اهمیت برپایی راهیان پیشرفت برای معرفی توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی، توضیح داد: وقتی در مدرسه ما معلمی از خدمات رضاخان می‌گوید و جمهوری اسلامی را تهی از خدمات معرفی می‌کند، باید هوشیار باشیم. این مطلب نشان می‌دهد که ضروری است برای نشان دادن خدمات نظام اسلامی معلمان با حضور در اردوهای راهیان پیشرفت نسبت به اقدامات نظام جمهوری اسلامی آشنایی و اطلاعاتی را کسب کنند و به عنوان افسران جبهه جهاد تبیین در مدارس و سایر مراکز فرهنگی به ایفای نقش بپردازند.

نماینده مردم البرز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رهبرمعظم انقلاب شعار سال را مهارتورم و رشد تولید قرار دادند. برای تحقق این شعار باید هر دستگاهی یک برش دستگاهی برای رسالت خود در مسیر تحقق شعار سال تعریف کند، آموزش و پرورش استان هم باید برش دستگاهی و استانی در رابطه با نقش و رسالت آموزش و پرورش در تحقق شعار سال تعیین کند. و برنامه‌های خود را در رابطه با رشد تولید و مهار تورم مشخص کند.

عضو مجمع نمایندگان استان البرز یادآور شد: نقش آموزش و پرورش در تحقق شعار سال، فرهنگ سازی در زمینه با ارزش نشان دادن کار و تلاش است و به مصداق آیه " لیس للانسان الا ما سعی" کار و تلاش را برای نسل جوان و آینده با ارزش نشان دهیم نه اینکه کسب درآمد بدون کار و تلاش و از طریق سوداگری و دلالی در کشور ارزشمند نشان داده شود.

عباسی با اشاره به اهمیت مسؤولیت آموزش و پرورش در رشد و بالندگی دانش آموزان و فرهنگ سازی ارزش و کار معلمان، گفت: معلمان رسالت ویژه ای در تربیت و پرورش نسل اینده دارند که همان امتداد مسیر انبیای الهی در تعلیم و تربیت بشر است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1126754

مهمترین اخبار ایران و جهان: