نیوز سیتی!
26 فروردین 1403 - 12:34

تولید دستگاه طیف‌سنج نوری برای تعیین غلظت مواد محلول در آب

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند دستگاه طیف‌سنج نوری را برای تعیین غلظت مواد محلول در آب و پساب طراحی و بومی‌سازی کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آب آشامیدنی، آب مورد استفاده در کشاورزی و پسا‌ب‌های تصفیه شده بایستی ازنظر غلظتِ املاح، مواد و فلزات سنگین مطابق با استانداردهای سلامت و محیط زیست باشد.

یکی از به‌روزترین روش‌های بررسی و تعیین غلظت مواد محلول در آب، استفاده از دستگاه‌های طیف‌سنج نوری است که متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند نسل جدید این دستگاه را در کشور طراحی و تولید کنند.

خانم زارع؛ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این دستگاه یک دستگاه طیف‌سنج نوری کم حجم است که از برهمکنش نور و ماده برای تعیین خواص و ویژگی‌های ماده بهره‌برداری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه این دستگاه، بررسی غلظت کاتیون‌ها و آنیون‌های موجود در آب نظیر یون‌های سولفات، فسفات، نیترات، نیترید و فلزاتی مثل آهن و منگنز و cod است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این دستگاه در دو مدل رومیزی و قابل حمل ساخته شده است و می‌تواند در آزمایشگاه‌های آب و فاضلاب شهری، نیروگاه‌ها، سازمان حفاظت از محیط زیست و همینطور در آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت و در خطوط تولید و کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زارع تأکید کرد: مزیت این محصول کوچک بودن، قابل حمل بودن و مشخصات فنی به‌روز آن است.

این محصول در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها،‌ داروسازی‌ها، غذایی و شیمیایی کاربرد دارد؛ این دستگاه‌ها در گذشته به سختی از کشورهایی همچون انگلیس و آلمان وارد می‌شدند اما این محصول با 3 سال تحقیق و توسعه توسط این شرکت دانش‌بنیان به دست پژوهشگران ایرانی بومی‌سازی شده است.

این محصول دانش‌بنیان با همان کیفیت نمونه خارجی اما با یک سوم نمونه خارجی تولید شده است و همچنین نزدیک به 2000 دلار در هر قطعه صرفه‌جویی ارزی داشتیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1699110

مهمترین اخبار ایران و جهان: