نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 20:21

۵ پیشنهاد وزیر خارجه عراق جهت جلوگیری از هتک حرمت مجدد قرآن کریم

وزیر خارجه عراق در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی موضوع هتک حرمت مکرر قرآن کریم، ۵ پیشنهاد را جهت جلوگیری از تکرار این هتاکی‌ها ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واع، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق، طی سخنانی در جریان نشست فوق‌العاده مجازی سازمان همکاری اسلامی با موضوع بررسی هتک حرمت مکرر قرآن کریم در سوئد و دانمارک، از جامعه بین‌الملل خواست که به مسئولیت خود در برابر اقداماتی که به اهانت به ادیان منجر می‌شود، عمل کند.

وزیر خارجه عراق در این نشست اعلام کرد که عراق جهت جلوگیری از تکرار هتک حرمت قرآن کریم ۵ پیشنهاد را به سازمان همکاری اسلامی ارائه می‌کند:

۱- تشکیل کمیته‌ای متشکل از وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با عضویت دبیرکل این سازمان، جهت تداوم گفتگوها با اتحادیه اروپا و سازمان‌های منطقه‌ای دیگر با هدف دستیابی به راه‌حل‌های توافقی برای جلوگیری از گسترش و تکرار این اقدامات هتاکانه.

۲- افزایش تلاش‌ها و اقدام جهت صدور قطع‌نامه‌های بین‌المللی در آینده به شکلی که در موارد لازم، این اقدامات عدم اهانت به کتاب‌های آسمانی یا توهین به ادیان و نمادهای دینی را تضمین نماید.

۳- اقدام به مبارزه با پدیده اسلام‌هراسی از طریق چارچوب‌بندی فرهنگی و گفتمان بین‌المللی میانه‌رویی که قطع‌نامه‌های بین‌المللی و اسناد ذی‌ربط سازمان ملل به آن رسمیت می‌بخشند.

۴- از دبیرکل و نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی حاضر در پایتخت‌هایی که جنایات هتک حرمت قرآن کریم و نمادهای مقدس اسلامی دیگر در آن‌جا رخ می‌دهد، دعوت می‌کنیم که تلاش‌های همگانی بیش‌تری را در سطح پارلمان‌ها، رسانه‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و ارگان‌های دولتی این کشورها جهت بیان مواضع اعضای سازمان همکاری اسلامی، صورت بدهند.

۵- از سازمان‌های مردم‌نهاد اسلامی در کشورهای عضو دعوت می‌کنیم که با همتایان خود در کشورهایی که اهانت‌های اسلام‌ستیزانه در رابطه با قرآن کریم و دیگر ارزش‌های مقدس رخ می‌دهد، همکاری نمایند و یک گروه داوطلب متشکل از کارشناسان حقوق بین‌الملل جهت روشن‌نمودن جنبه‌های قانونی موضوع و رجوع به دادگاه‌های داخلی و سپس اقامه دعوی در مراجع قضائی بین‌المللی را تشکیل بدهند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1420510

مهمترین اخبار ایران و جهان: