نیوز سیتی!
20 خرداد 1402 - 09:18

مرمت و زیبا سازی بافت تاریخی شهر خوسف با اعتبار ۹ میلیارد ریالی

بیرجند-مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف از آغاز فصل اول مرمت و زیبا سازی بافت تاریخی شهر خوسف خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: فصل اول مرمت حمام تاریخی روستای خور آغاز شده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف اظهار کرد: برچیدن الحاقات، اجرای کف فرش آجری، اندود کاه‌گل بام، استحکام‌بخشی دیوارها، پوشش سقف خشتی و اجرای اندود نهایی ازجمله اقدامات در این فصل از مرمت است.

اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای مرمت حمام تاریخی خور

صالحی افزود: اعتبارات این طرح را بیش از ۴ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: دهیاری روستا الحاقات اضافی و غیراصولی در این اثر تاریخی را جمع‌آوری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه حمام روستای خور در بافت تاریخی این روستا واقع شده است، افزود: این اثر تاریخی دارای عناصر معماری شامل بی نه، سربینه و خزینه است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف گفت: حمام تاریخی خور مربوط به دوره صفوی است که در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۰۸۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

صالحی همچنین از آغاز مرمت و زیباسازی سیمای بافت تاریخی شهر خوسف خبر داد و گفت: در مرحله نخست این طرح مرمت و زیباسازی خیابان اصلی مطهری خوسف در دستور کار قرار گرفته است.

اشاره به اقدامات لازم برای مرمت بافت تاریخی خوسف

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: قرنیز آجری در بافت تاریخی، اندود سیمان رنگی باهدف همگون سازی جداره‌ای نامناسب با بافت تاریخی، قاب‌بندی گچی بازشوهای خیابان مطهری به همراه اجرای کاه‌گل جداره‌ها و رخ‌بام آجری اجرا می‌شود.

صالحی ادامه داد: همچنین شست‌وشو و بندکشی جداره‌های آجری انجام خواهد شد.

او اعتبار این طرح را بیش از ۹ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: منظر فرهنگی خوسف مربوط به دوره اسلامی است که در سال ۱۴۰۰ به شماره ۳۳۵۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1274098

مهمترین اخبار ایران و جهان: