نیوز سیتی!

آخرین اخبار در مورد فلسفه تعلیم و تربیت

فلسفه تربیت مدرسه‌ای، درسی حاشیه‌ای و مغفول در دانشگاه فرهنگیان

خلا وجودی تربیت مدرسه‌ای، در مجموعه دروس عمومی و تربیتی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان احساس می‌شود، و از این رو توصیه می شود در تصمیم گرفته شده مبنی بر حذف تدریجی این درس بازنگری شود. محمد حسنی محمد حسنی، کارشناس تعلیم و تربیت مقدمه حذف عنوان درس فلسفه تربیت مدرسه‌ای و تلفیق آن با عنوان سازمان و قوانین و اسناد بالا دستی یکی از اقدامات و تصمیماتی است که در چند سال اخیر در د ...

جایگزینی برای معلم!

اگر نگاه ما به آموزش، صرفا انتقال اطلاعات به دانش ­آموزان باشد، معلم از جنس هوش مصنوعی بدون محدودیت، با کیفیت بیشتر و هزینه کمتر کار آموزش را انجام می دهد. اما اگر به دنبال والاترین شان معلمی یعنی انسان سازی و رابطه استاد و شاگردی هستیم، معلمی جایگاه ویژه خود را دارد. مهدی شریعت ­زاده مهدی شریعت ­زاده؛ پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق بالاخره بعد از مدت­ها انتظار، شرکت Sta ...

اجازه سعی و خطا برای تمرین انتخاب نیکی / تربیت در آموزه های امام صادق (ع) - قسمت نهم و پایانی

از منظر امام صادق (ع)، نیکوکار شدن فرزند مبتنی بر تلاش و انتخاب خود اوست، ولی پدر و مادر می توانند نقش یاری کننده او را داشته باشند. برای نیکوکار شدن فرزند باید به او اجازه سعی و خطا داد تا تمرین نیکی را داشته باشد. حمیدرضا آیت اللهی حمیدرضا آیت اللهی گرچه امام صادق (ع) به علت موقعیت امام معصوم بودن، لازم نیست که نظامی تربیتی را بیان کنند ولی از آنجا که تربیت انسانها و دستور ...

برنامه ریزی و افزایش انگیره و ادارک / تربیت در آموزه های امام صادق (ع) - قسمت هشتم

امام صادق (ع)، ارزش را در داشتن برنامه متعادل و متناسب و ارزشمند در زندگی می دانند. از نظر ایشان توجه به افزایش سطح درک عقلی انسان ها و همچنین اهمیت دادن به اختیار افراد در زندگی، یکی از اصول مهم تربیتی است. حمیدرضا آیت اللهی حمیدرضا آیت اللهی از مجموع سیره و گفتار امام صادق (ع) می توان ویژگی های زیر را به عنوان منظومه فکری ایشان استخراج کرد. این چهارچوب نظری پیشنهادی می تو ...

تعالی معنوی/ تربیت در آموزه های امام صادق (ع) - قسمت هفتم

تربیت باید همواره در جهت قرب اشخاص به خداوند جهت دهی شود و در نتیجه بتواند موقعیت ممتازی برای فرد در آخرت ایجاد کند. حمیدرضا آیت اللهی حمیدرضا آیت اللهی از مجموع سیره و گفتار امام صادق (ع) می توان ویژگی های زیر را به عنوان منظومه فکری ایشان استخراج کرد. این چهارچوب نظری پیشنهادی می تواند با بسیاری نظریات تربیتی موجود در فضای علمی این رشته دانشگاهی تفاوتهایی داشته باشد؛ و آن ...

تعاملات اجتماعی/ تربیت در آموزه های امام صادق (ع) - قسمت پنجم

در مبانی تربیتی امام صادق (ع)، به تربیت اجتماعی تاکید می شود. از منظر ایشان، نمی توان تعلیم و تربیت را بدون توجه به مواجهه متربی با سایرین و در کنار سایرین بودن در نظر گرفت. حمیدرضا آیت اللهی حمیدرضا آیت اللهی از مجموع سیره و گفتار امام صادق (ع) می توان ویژگی های زیر را به عنوان منظومه فکری ایشان استخراج کرد. این چهارچوب نظری پیشنهادی می تواند با بسیاری نظریات تربیتی موجود د ...

نشاط در برنامه های آموزشی/ تربیت در آموزه های امام صادق (ع) - قسمت چهارم

در مبانی تربیتی که امام صادق (ع) ترسیم می فرمایند داشتن امید و نشاط متعادل برای کار اهمیت زیادی دارد، و از این منظر در تربیت دینی، فرآیند یادگیری دانش آموز نباید با دلزدگی و کسالت همراه باشد. حمیدرضا آیت اللهی حمیدرضا آیت اللهی از مجموع سیره و گفتار امام صادق (ع) می توان ویژگی های زیر را به عنوان منظومه فکری ایشان استخراج کرد. این چهارچوب نظری پیشنهادی می تواند با بسیاری نظر ...

عاقبت اندیشی و هدفداری/ تربیت در از آموزه های امام صادق (ع)

تربیت در آموزه های تربیتی امام صادق (ع) با توجه به هدف زندگی و آینده نگری و بینش نسبت به اهمیت رسیدن به بهترین دست آورد برای زندگی تبیین می شود. انسان باید درباره عاقبت زندگی اش بیندیشد و از اهداف کاذبی که دیگران یا نظام های تربیتی دیگر بر ای انسان درنظر می گیرند پرهیز کند. حمیدرضا آیت اللهی حمیدرضا آیت اللهی از مجموع سیره و گفتار امام صادق (ع) می توان ویژگی های زیر را به ع ...

نظریه ای درباره عناصر تربیتی برگرفته از آموزه های امام صادق (ع) - بخش اول

دستورالعمل هایی که معصومین علیه السلام برای هدایت و تعلیم و تربیت ارائه می فرمایند، مبتنی بر ویژگی های زیستی و معنوی انسان در دورانهای مختلف زندگی است. امام صادق علیه السلام ویژگی های دوران کودکی را بخوبی ترسیم کرده اند و متناسب با آن نظام تربیتی خود را ارائه فرموده اند. یکی از مهم ترین پایه های نظام تربیتی ایشان ارائه شیوه تربیتی برای سنین مختلف است. حمیدرضا آیت اللهی حمیدرض ...

برخی از مقتضیات تربیت در دورانهای سه گانه رشد

هرکودک متناسب با اقتضائات سنی خود رفتار می‌کند، و تعلیم و تربیت می پذیرد. یکی از محورهای تشخیص مقتضیات سنی کودک و نوجوان، در حدیث پر ارزش نبوی صلی الله علیه و آله بیان شده است. در این مقاله در مورد برخی از ابعاد آن صحبت می کنیم. 1-سه دوران اصلی رشد و تربیت کودک[1] قال رسول الله (ص): الولد سیدٌ سبع سنین و عبدٌ سبع سنین و وزیرٌ سبع سنین. فإن رضیت خلائقه لإحدی و عشرین و إلا فاضرب ...

نقد انتخاب «حیات طیبه» به عنوان نگرش محوری در سند تحول در آموزش و پرورش

تفکر بنیادین نظام تعلیم و تربیت در تحقق حیات طیبه بنا شده، و در نتیجه جهت اصلی نظام تعلیم و تربیت نیز در هدایت دانش آموزان برای وصول به حیات طیبه قرار گرفته است. این برداشت فلسفی، دینی و قرآنی مشکلاتی به همراه دارد و موجب ناسازگاری جهت گیری نظام تعلیم و تربیت با برخی دیدگاههای دیگر در آموزه های دینی شده است. حمیدرضا آیت اللهی حمیدرضا آیت اللهی مَن عَمِل صالحاً مِن ذَکَرٍ اَو ...

نقش انگیزه های درونی در شکوفایی جامعه

شکل‌گیری شخصیت، در تجربه زیستن، تجربه باهم زیستن، تمرین تسلط به کمک دیگران، تمرین استقلال در هدایت و کنترل است. این اتفاق مقدس و مهم، باید با پشتوانه ها و حمایت خانواده رخ دهد. علیرضا میرزایی. علیرضا میرزایی علیرضا میرزاییدر بخش قبل به معنای شکوفایی و فساد پرداختیم و به رویدادهای اصلی‌ای که موجب شکوفایی و شکل‌گیری شخصیت می‌شود اشاره کردیم. در ادامه به محیط و مکانیزم‌های رشد و گره کور مشترک در نظا ...

فساد یا شکوفائی / نقش انگیزش درونی در پرورش شخصیت کودک

وقتی اعضای یک جامعه مبتلا به انگیزه‌خواهی بیرونی شوند صبر و استقامت و تاب‌آوری را کنار خواهند گذاشت؛ مساله های خود و اطرافیان‌شان را حل نخواهند کرد؛ کاری نمی آفرینند چون جایزه ها تنها برای کارهای موجود وضع شده اند؛ تحول و تغییر را دنبال نکرده و همرنگ جماعت شدن را ترجیح می‌دهند. علیرضا میرزایی علیرضا میرزایی شکوفایی، را می توان رشد همه جانبه و نوعی زنده شدن دانست. پس اجازه دهید ابتدا درباره متضاد آ ...

کالایی‌سازی آموزش و تبعیض بین‌نسلی؛ استدلال‌های فقهی و حقوقی

باسواد شدن را نمی‌توان فروخت و مثل کالای خصوصی با آن برخورد کرد و آن را وارد رقابت‌ها و سایر مناسبات بازار کرد. هم‌چنین طبق اصل ٣٠ قانون اساسی، دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همة ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی به طور رایگان گسترش دهد. حجت‌الاسلام محسن قنبریان حجت‌الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه در دنیای گذشته، زندگی تا این حد ...

علم دینی در تعامل با مشارکت جمعی؛ وابستگی به مقبولیت بین عالمان؛ بخش سوم

وجاهت علوم وابستگی تامی به عالمان و میزان مقبولیت نزد آنها دارد. عالمان با فضای علمی که از آن علم دارند می توانند علمی بودن یک نظریه را تشخیص دهند. علم با یک مشارکت جمعی ارتقاء پیدا می کند. در دو بخش قبلی الزامات یک نظریه دینی موفق بیان شد. در این بخش، نظریه مختار نویسنده مطرح می شود. حمیدرضا آیت اللهی. دکتر حمیدرضا آیت اللهی استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی چکیده چکیدهدرباره علم دینی نظریا ...

تبیینی در تلاقی علم و دین؛ الزامات یک نظریه علم دینی؛ بخش دوم

درباره علم دینی نظریات متعددی ارائه شده است. در بخش قبلی نمونه هائی الزامات یک نظریه دینی موفق بیان شد. در این بخش، نمونه های دیگری از الزامات نظیر داشتن پاسخ مناسب برای تعارض های مفروض بین علم و دین در آن علم، معین ساختن سطح دینی آن علم دینی، تمایز یافتن علم دینی در ادیان و مذاهب مختلف، داشتن انسجام درونی و کفایت تجربی، همخوانی با مجموعه باورهای منسجم دین، مزیت یافتن علم با دینی بودن، تحول پذیر ب ...

گفتاری از استاد آیت الله جوادی آملی در مورد علم اسلامی

معلومات، مخلوقات الهی‌اند، عقولی که درصدد کشف معلومات‌اند، قدم به قدم در حوزهٴ شریعت‌اند. ما در فضای علوم جایی پیدا می‌کنیم که اسلام آنجا حضور نداشته باشد، تا بگوییم علم سکولار است؟ این عقل را ذات اقدس الهی داد. آن «ما أنزله الله» (عقل) را حجّت کردید، این «ما ألهمه الله» را هم خدا مستقیما حجت کرده است. اینگونه، همه علوم می‌شود حُجج شرعی. متن بخشی از جلسه 29 تفسیر سوره کهف اشاره اشارهپیرو مقاله و ...

الزامات یک نظریه علم دینی موثر و موفق و راهکاری برای تحقق آن؛ بخش اول

درباره علم دینی نظریات متعددی ارائه شده است که هر یک سعی کرده اند نقشه راهی برای آن ارائه دهند. اما آیا این نظریه ها موفق بوده اند؟ آیا توانسته اند تاثیرگذاری اجتماعی در میان فرهیختگان و دانشجویان داشته باشند؟ در این مقاله با بررسی عوامل عدم توفیق بسیاری از آنها، الزامات یک نظریه علم دینی موثر و موفق، از منظر نویسنده، مطرح می شود. حمیدرضا آیت اللهی. دکتر حمیدرضا آیت اللهی استاد گروه فلسفه دانشگاه ...

تربیت غلط آخرالزمانی

پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: «نگران بچه‌های خانواده‌های مذهبی در آخرالزمان هستم. آنها بچه‌ها را به لحاظ امکانات مادی سیر می‌کنند؛ اما نگران دین بچه‌های‌شان نیستند. من از آن پدر و مادرها متنفرم». باز نشر از : شبکه کانون‌های مردمی نخبه‌پرور بنیاد نهضت انقلاب اسلامی (@farzandanerouhollah) انتهای پیام/ از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه ...

مهمترین اخبار ایران و جهان: