نیوز سیتی!
02 اردیبهشت 1402 - 08:02

دولت سیزدهم، موفق در مهار جنگ روانی/ پاسخ به 5 شبهه پیرامون آب چهارمحال و بختیاری

یکی از موضوعاتی که در سال ۱۴۰۱ دستخوش شایعات بسیاری در استان چهارمحال و بختیاری شد و می‌توانست فضای استان را به سمت بحرانی شدن سوق دهد، شایعات پیرامون حوزه آب بود که با اطلاع‌رسانی درست و به‌هنگام، مجالی برای تحقق این آسیب شکل نگرفت.

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| امروزه تولید و نشر «شایعه» از مهم‌ترین ابزار جنگ روانی است. غفلت در این زمینه و کنترل نشدن وسایل ارتباط جمعی، رسانه‌ها و فضای مجازی در برابر شایعات، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به اعتقاد و اعتماد مردم وارد آورد؛ رهبر انقلاب در این خصوص اعلام کردند هر کسی مردم را نسبت به فعّالیّت و تلاش و برنامه‌ریزی‌های مسئولین کشور بی‌اعتقاد و بدبین بکند، دارد به سود دشمن کار میکند؛ چه بداند، چه نداند.

در این میان تبیین، آگاه‌سازی، یادآوری تاریخ، گفت‌وگو، آموزش، مرجعیت‌سازی منابع خبری داخلی و تولید متناسب با نیاز مخاطب از مهمترین روش‌های مقابله با جنگ روانی دشمن است و بر همین اساس دولت سیزدهم از ابتدا تلاش داشته تا با خنثی کردن جنگ روانی دشمن، از سلامت روانی افراد جامعه محافظت کند و مانع از وارد شدن خدشه به آن شود و با شفاف‌سازی و گفت‌و‌گو با مردم تلاش دارد تا مانع تحقق اهداف دشمن برای ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت شود.

یکی از موضوعات که در سال ۱۴۰۱ دستخوش شایعات بسیاری در استان چهارمحال و بختیاری شد و می‌توانست فضای استان را به سمت بحرانی شدن سوق دهد، شایعات پیرامون حوزه آب بود که با اقدام به موقع مسئولان و میدان‌داری رسانه‌های مرجع استان در اطلاع‌رسانی درست و به‌هنگام، مجالی برای تحقق این آسیب شکل نگرفت که در ادامه به مهمترین این شایعات اشاره می‌شود.

ماجرای گل آلود شدن چشمه کوهرنگ در مردادماه چه بود؟

یکی از شایعات که به دنبال گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین منابع تامین‌کننده آب شرب مرکز استان و شهرها و روستاهای پیرامون این خط انتقال به شمار می‌رود، این بود که این گل‌آلودگی ناشی از دستکاری انسان است و حفاری تونل با هدف انتقال آب به استان همجوار و یا تحرکات هسته‌ای موجب این چالش شده است در حالیکه نه تنها مصاحبه‌های متعددی برای رد این موضوع از سوی کارشناسان امر انجام گرفت بلکه گذر زمان ثابت کرد که گل‌آلودگی منشا طبیعی داشته و با عادی شدن شرایط ناشی از بارش‌ها کیفیت آب چشمه نیز به حالت عادی بازگشته و اکنون در مدار قرار دارد و هیچگونه چالشی در این خصوص وجود ندارد.

غیربهداشتی بودن آب طرح‌های پدافندی تکذیب شد

شایعه دیگر عدم سلامت آب حاصل از طرح‌های پدافندی استان در تابستان سال گذشته بود که در برخی شبکه‌های اجتماعی عنوان می‌شد آب از سلامت و کیفیت لازم برخوردار نیست و می‌تواند سلامت مردم را به خطر اندازد، در حالیکه مرکز بهداشت استان به صورت مستمر و با حساسیت سلامت و استاندارد بودن کیفیت آب استان را بررسی و سلامت آب را تایید کرد.

طرح‌های پدافندی، شوآف تبلیغاتی یا حقیقتی غیرقابل انکار؟

همچنین عنوان می‌شد که طرح‌های پدافندی طرح‌های ناقص و تبلیغاتی است که نمی‌توان بر روی آن در مواقع بحرانی حساب باز کرد در حالیکه با خشک شدن جریان چشمه کوهرنگ در زمستان سال گذشته و کاهش دبی محسوس آب اما بخش قابل توجهی از نیاز آبی مردم شهرکرد (حدود ۲۵۰ لیتر در هر ثانیه) از طرح‌های پدافندی تامین شد و اگر این طرح ها نبود، قطعا در زمستان ۱۴۰۱ با یک بحران جدی حداقل ۲۰ روزه مواجه می‌شدیم.

آیا طرح تامین‌کننده آب نیمی از جمعیت استان با بهشت آباد معامله شده است؟

معاوضه مخفیانه طرح تامین آب شرب نیمی از جمعیت استان و تونل و سد بهشت آباد دیگر شایعه مطرح شده در فضای مجازی استان بود که این مهم نیز با برگزاری تورهای مختلف و آخرین اظهارات مقامات وزارت نیرو نقش برآب شد. در حالیکه طرح تامین‌کننده آب نیمی از جمعیت استان در آستانه بهره‌برداری قرار دارد اما بر اساس اعلام رسمی امور آب، تونل بهشت آباد منتفی است و هیچ اقدام و تحرکی طی یک سال گذشته در راستای اجرای این طرح انجام نشده است.

گذر زمان فعال شدن بهشت آباد را تکذیب کرد

در حالی در اردیبهشت، تیر، مهر و بهمن ماه سال گذشته شبهه فعال شدن طرح بهشت آباد به طوری جدی مطرح و موجب ایجاد نگرانی در بین مردم شد، که گذر زمان نشان داد در سال گذشته هیچ گونه تحرکی نه در مبدا و نه در مقصد این طرح صورت نگرفته و این طرح به طور کامل متوقف بوده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1163891

مهمترین اخبار ایران و جهان: