نیوز سیتی!
10 اسفند 1401 - 11:06

«ناصرخسرو» در کدام منطقه چهارمحال و بختیاری اتراق کرد؟

لردگان قدیمی‌ترین شهر استان چهارمحال و بختیاری و تنها نقطه‌ای از این ناحیه است که «ناصرخسرو» در سفرنامه‌اش نام آن را متذّکر شده و بر این اساس هفدهم تا بیستم مردادماه ۱۴۰۱ هجری شمسی هزارمین سال دیدار وی از «لردگان» بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شهر هزارساله لردگان که از قدیم به نام‌های لورگان، لورجان، لوردغان، لوردغون، لوردجان، لردجان، لردگون و لوردگان خوانده می‌شود، قدیمی‌ترین شهر چهارمحال و بختیاری است.

بابک زمانی‌پور، کارشناس ارشد تاریخ در این‌باره گفته است: در میانه شهرستان‌های «لردگان» و «خان‌میرزا (خون‌میرزا، خانمیرزا، خونه‌میرزا، خونِ میرزا)» به عنوان دروازه جنوب شرقی منطقه «چهارمحال و بختیاری» به سمت مناطق «خوزستان،کهگیلویه و بویراحمد، فارس و اصفهان»که به واسطه موقعیّت خاص جغرافیایی و اقلیمی خویش از دیرباز دارای شاخص‌های منحصربه‌فرد تاریخی و فرهنگی بوده و به جز سوابق کهن باستان‌شناختی، در ادوار پیش از تاریخ و تاریخی اعصار و ادوار«ایلامی، آل بویه، سلجوقی و صفوی» دارای شناسه‌های قابل توّجه و تعمّق فراوانی است، می‌توان قدمتی بیش از یک هزار سال را برای نام و بنای شهر «لردگان» از ابتدای سده‌های آغازین تمدّن «اسلامی» در نظر گرفت.

بر این اساس اوّلین معرّفی از ناحیه و شهر«لردگان» توسط «ابواسحاق ابراهیم بن محمّد فارسی اصطخری(کرخی)» جغرافی‌دان و نقشه‌نگار ایرانی در قرن چهارم هجری/دهم میلادی باعنوان «سردن» و «لورگان(لورجان)» شهری کوچک و پرنعمت از جمله نواحی سردسیری اصطخر فارس انجام شده است.


در حال حاضر این شهر قدیمی‌ترین شهر استان چهارمحال و بختیاری و تنها نقطه‌ای از این ناحیه است که «ناصرخسرو» در سفرنامه‌اش نام آن را متذّکر شده و بر این منوال روزهای دوشنبه دهم تا پنج‌شنبه سیزدهم محرم‌الحرام سال۱۴۴۴ه ق/ هفدهم تا بیستم مردادماه ۱۴۰۱ه ش/ هشتم تا یازدهم آگوست ۲۰۲۲م، سال‌روز هزارمین سال دیدار وی از «لردگان» است.

شهرستان لردگان با مرکزیت شهر لردگان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

تاریخ کهن لردگان نشان می‌دهد که مسئولان چهارمحال و بختیاری باید به این شهرستان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

معرفی آثار ملموس و غیرملموس، نامگذاری یک روز در تقویم استان به نام لردگان، معرفی تاریخچه، مشاهیر و بزرگان این شهرستان از جمله اقداماتی است که باید مسئولان به فکر آن باشند.

نامگذاری یک روز به نام لردگان به عهده شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌هاست

پیام احمدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نامگذاری یک روز به نام هر شهر یا روستا مربوط به شورا، شهرداری و شورای فرهنگ عمومی همان شهرستان است، گفت: در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان این اختیار موضوع به شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها واگذار شده است.

وی افزود: اگر نامگذاری یک روز به نام لردگان در شورای فرهنگ عمومی این شهرستان به تصویب برسد تدوین و اجرای برنامه‌های مختص این روز به عهده فرمانداری و شهرداری است.

ثبت ۴۳ اثر ملموس و ۵۹ اثر ناملموس در شهرستان لردگان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود آثار ملموس و ناملموس بسیار در شهرستان لردگان، گفت: با تمام شهرداران، فرمانداران و دهیاران مکاتبه کرده‌ایم تا آداب و رسوم ویژه‌ای که تنها مختص به شهر و روستای آن‌ها باشد را به این اداره‌کل معرفی کنند و ما نیز در ثبت ملی این رسوم نهایت تلاش خود را می‌کنیم.

وی افزود: شهرستان لردگان از آن دست سرزمین‌هایی است که به دلیل قدمت تاریخی‌اش آثار ناملموس زیادی دارد که می‌توان با ثبت آن‌ها گردشگران زیادی را جذب کرد.

علیرضا جیلان با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۳ اثر ملموس و ۵۹ اثر ناملموس شهرستان لردگان ثبت ملی شده است، اضافه کرد: ۲ پرونده دیگر نیز در دست بررسی است.


شهرستان لردگان دارای فرهنگ و تمدن غنی است که خیلی از مردم چهارمحال و بختیاری از آن اطلاعی ندارند در صورتی که باید این فرهنگ و آداب و رسوم به نسل بعدی منتقل شود شاید تاکنون اقداماتی از قبیل ثبت آثار ناملموس در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری صورت گرفته باشد که البته این موضوع باید با قوت بیشتری پیگیری شود اما صرف ثبت این آثار کافی نیست بلکه باید این آثار در مناسبت‌های مختلف نه تنها به مردم استان بلکه به مردم کشور معرفی شود.

قطعا در جای جای شهرستان لردگان آداب و رسوم دست‌نخورده‌ای وجود دارد که تاکنون از دید مسئولان پنهان مانده است که ثبت و معرفی این آثار غیرملموس همت مسئولان را می‌طلبد.

استانداری از برنامه‌های روز لردگان حمایت می‌کند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استانداری از تصمیم شورای فرهنگ عمومی لردگان در نامگذاری یک روز به اسم این شهرستان استقبال می‌کند، گفت: استانداری هر کمکی که در این خصوص لازم باشد را انجام می‌دهد.

محسن حسین‌میرزایی افزود: این اتفاق یک رویداد بسیار پسندیده است چرا که شهرستان لردگان دارای آداب و رسوم و سنن تاریخی زیادی است که باید احیا و نسل جوان از وجود آن‌ها آگاه شود.

فرماندار شهرستان لردگان نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: از دوره‌های گذشته جلساتی برای  نامگذاری یک روز در تقویم به نام لردگان تشکیل و همچنین برنامه‌هایی نیز ترتیب داده شده بود اما با شیوع بیماری کرونا برای مدتی این موضوع راکد ماند.

رضا بابامیری با بیان اینکه این روزها پیگیر این موضوع بودیم تا یک روز را به نام لردگان نامگذاری کنیم، ادامه داد: روز ۱۲ آبان‌ماه به یاد رزمندگانی که از لردگان با پای پیاده به جبهه رفتند و افتخار بزرگی برای این شهرستان است، به نام روز لردگان نامگذاری شد.

وی افزود: این شهرستان دارای مشاهیر و بزرگان، آداب و رسوم زیادی است که باید به مردم استان و حتی کشور معرفی شود.

معرفی آثار تاریخی و آداب و رسوم لردگان در روز اختصاصی این شهر

احمد نادری رئیس شورای شهر لردگان در این‌باره گفت: معرفی آثار تاریخی و قدمت لردگان، آداب و رسوم و اماکن توریستی و گردشگری و تجلیل از بزرگان و مشاهیر از جمله برنامه‌هایی است که از سال آینده در روز لردگان انجام می‌شود.

نامگذاری یک روز در تقویم استان به نام یک شهرستان، شهر یا حتی روستا بهانه‌ای است تا به سراغ مردمان آن مناطق برویم در کنارشان بنشینیم و از اخلاق و رفتارشان بیشتر بدانیم.

قصه‌هایی که در سینه پیرمردها و پیرزن‌ها نهفته است، قصه زمستان، بهار، آواز خوش کشت و برداشت محصول همه و همه می‌تواند به عنوان آثار ناملموس مردمان مناطق مختلف استان به شمار رود که باید در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشا باشیم و به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

شاید کمتر کسی در استان بداند که کوچک‌ترین شهید دفاع مقدس از استان چهارمحال و بختیاری و شهر لردگان به جبهه اعزام شده است، شهرها و روستاهای لردگان مملو از داستان‌ها و حکایت‌هایی است که باید آن‌ها را پیدا کرد و از نو نوشت.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

منبع: فارس
شناسه خبر: 1065947

مهمترین اخبار ایران و جهان: