نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 14:23

پدافند غیرعامل سیل خیز بودن بیله‌سوار را پیش‌بینی نکرده است

بیله‌سوار - امام جمعه شهرستان بیله سوار گفت: مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در سال‌های گذشته در خصوص سیل خیز بودن مناطق شمالی استان اقدام جدی و اساسی نداشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جابر عزیزی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر با دعوت همگان به رعایت تقوای الهی، کمرنگ شدن تقوا در جامعه را بزرگترین آسیب و بحران در جامعه کنونی دانست.

وی خاطرنشان کرد: اگر تقوا در جامعه کمرنگ شود نه تنها شاهد فوت ظاهری انسان‌ها خواهیم بود بلکه با سقوط معنوی آنان در جامعه روبرو خواهیم بود.

خطیب جمعه بیله سوار با اشاره به حادثه ناگوار و تأسف بار سیل در منطقه مغان و از دست دادن عده‌ای از هم وطنان عزیزمان در این حادثه غم انگیز با ابراز هم دردی با آسیب دیدگان و عرض تسلیت به جانباختگان این حادثه ناگوار از حضور مسئولان استانی و شهرستانی به ویژه سپاه و بسیج و نیروهای خدماتی و امدادرسان در لحظات اولیه وقوع سیل در منطقه تقدیر و تشکر کرد.

عزیزی به مطالبات اصلی مردم منطقه از مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اشاره کرد و گفت: از همین تریبون مقدس چند سوالی را از مسئوللن ذیربط مطالبه گری خواهم کرد و تاحصول نتیجه دنبال آن خواهم بود.

وی بیان کرد: پس از گذشت ۴۴ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این مشکلات و محرومیت‌ها هنوز در منطقه پابرجاست و سوال ما این است نقش وزارتخانه‌ها در این بین چه بوده است.

امام جمعه بیله سوار با طرح این سوال که چرا در طول این سال‌ها پیش بینی‌های لازم در این خصوص انجام نگرفته و شاهد ترک فعل‌های متعدد از سوی وزارت خانه‌ها بوده ایم، افزود: نقش سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی استان نسبت به این کوتاهی‌ها و ترک فعل‌ها باید مشخص شود.

عزیزی اظهار کرد: در حالی که دنیا به طور محیر العقول در حال حرکت و برنامه ریزی هست برنامه جامع استان و نهادهای مرتبط برای عدم تکرار این حادثه دلخراش و امثالهم به لحاظ زمانی و تسریع و فنی باید هر چه زودتر مشخص شود.

وی با بیان اینکه چرا شورای آب کشور و مسئولین منابع طبیعی در بحث آبخیزداری به علت کوتاهی واضح و آشکار در این مدت، توسط قوه قضائیه محاکمه نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر مدت بارندگی در شهرهای شمالی استان و شهرهای حادثه خیز همچون بیله سوار برای چندین ساعت و چندین روز ادامه پیدا می‌کرد قطعاً شاهد اتفاقات تلخ‌تر از این نیز بودیم.

امام جمعه بیله سوار با ابراز تأسف از اینکه اگر بارندگی به مدت طولانی و با شدت بیشتری اتفاق می‌افتاد، قسمت بیشتری از شهرستان بیله سوار زیر آب می‌رفت، گفت: اکنون که پل انجیرلو به عنوان تنها حلقه اتصال شهرستان بیله سوار به مرکز استان کاملاً تخریب شده و ارتباط مردم به ویژه در بحث حمل و نقل و ترانزیت با سختی امکانپذیر است باید مسئولان تکلیف وظایف خود را مشخص کنند.

عزیزی اضافه کرد: جاده آغداش چندین سال هست تحت سلطه انسان‌های تنگ نظر قرار گرفته و از سوی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران استان برای چنین روزهایی آماده و پیش بینی نشده بود که جای تأسف دارد.

وی تصریح کرد: سوال بنده این است چرا مراجع نظارتی و قضائی افرادی را که در این چندسال مانع تحقق و احیای این جاده روستایی و اورژانسی و حیاتی شده اند به عنوان مصداق بارز ترک فعل محاکمه و بازخواست نمی‌کند و چرا افرادی که سالیان سال این موضوع را سیاسی جلوه دادند و با آرامش و آسایش و آبروی شهرستان بیله سوار بازی کردند، تاکنون مقابله اساسی و جدی صورت نگرفت.

امام جمعه بیله سوار بیان کرد: گمرک بیله سوار به عنوان آبروی کشور در شمال استان و محل تردد کامیون‌های ترانزیتی اکنون به خاطر تخریب پل انجیرلو و قطع ارتباط دچار زحمت و سختی و کم رونقی و مشکلات دیگر شده است و هیچ نهاد و ارگانی جوابگو نیست.

عزیزی ادامه داد: مسئولان راهداری به عنوان مسئول مستقیم بررسی و ایمن سازی و تقویت و پیش بینی این پل‌ها بوده اند چرا این افراد در این خصوص کوتاهی نموده و خسارت میلیاردی به بیت المال و ایجاد مشکل برای شهرهای شمالی استان شده اند.

وی اظهار کرد: حدود سه پل مهم و حیاتی در حوزه استحفاظی بیله سوار وجود دارد و مسئولان باید بیان کنند چه تدابیری از قبل برای این پل‌ها از سوی مسئولین امر اندیشیده شده است.

امام جمعه بیله سوار در ادامه بسیاری از مشکلات را مربوط به ادوار گذشته دانسته و از دولت مردمی و انقلابی آیت الله رئیسی خواستار پیگیری و ورود جدی به این مشکلات و حوادث دلخراش شد.

عزیزی برگزاری برنامه فاخر همایش آلاچیق‌ها و جهادگران عشایری استان اردبیل در شهرستان مرزی بیله سوار را قابل تحسین دانست و از حضور مسئولین استانی و شهرستانی به ویژه حضور آیت الله عاملی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب اردبیل تقدیر کرد.

وی گفت: این برنامه فاخر فرهنگی شروع تحول، توجه و خدمت رسانی به عشایر غیور قلمداد می‌شود چرا که نقش عشایر در تمامی صحنه‌های انقلاب اسلامی بی نظیر است.

امام جمعه بیله سوار در ادامه به دیدار اخیر دانشمندان هسته‌ای و فرزندان شهدای هسته‌ای با مقام معظم رهبری اشاره کرد و پیشرفت‌های این حوزه را شگفت زده عنوان کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1288503

مهمترین اخبار ایران و جهان: