نیوز سیتی!
01 بهمن 1402 - 17:57

درخواست آمریکا از مقامات قرقیزستان برای آزادسازی خبرنگاران بازداشت‌شده

وزارت امور خارجه آمریکا از مقامات قرقیزستان درخواست کرد شرایط مساعد و بدون فشار و تهدید برای خبرنگاران فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، وزارت امور خارجه آمریکا از مقامات قرقیزستان درخواست کرد که که شرایط مساعد و بدون فشار و تهدید برای خبرنگاران فراهم کنند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه کتبی اعلام کرد: آمریکا از گزارشات مربوط به اقدامات اخیر دولت قرقیزستان علیه رسانه‌های مستقل و روزنامه نگاران نگران است.

در این بیانیه آمده است: این اقدامات الگوی دولت‌هاست که با هدف سرکوب بحث‌های عمومی و آزادی بیان صورت می‌گیرد. ما از مقامات قرقیزستان درخواست می‌کنیم تا برای خبرنگاران شرایط کار بدون فشار و تهدید را فراهم کنند. وجود رسانه آزاد و مستقل برای حمایت از حقوق بشر، حفظ نهادهای دموکراتیک مؤثر و کمک به صلح و امنیت ضروری است.

گفتنی است، دادگاه ناحیه «پروومایسک» در «بیشکک» 11 روزنامه نگار چندین نشریه از جمله «محبت تاجیبیک قیزی» مدیر «Temirov Live» و پورتال «آیت آیت دیسه» را به مدت دو ماه بازداشت کرد. در میان بازداشت شدگان کارمندان سابق و فعلی «Temirov Live»، «آیت آیت دیسه»، «PolitKlinika» و «آرچا میدیا» نیز هستند.

«سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان ضمن توضیح بازداشت خبرنگاران گفت: ما طرفدار تنوع عقاید در جامعه هستیم، اما مخالف آزادی بدون مسئولیت هستیم.

رئیس جمهور قرقیزستان در مصاحبه خود با آژانس دولتی «خبر» در مورد بازداشت خبرنگاران و پرونده‌های قضایی تشکیل شده علیه آنها اظهار  داشت: اولاً، بازداشت شدگان روزنامه نگاران حرفه‌ای نیستند. اینها وبلاگ نویسانی هستند که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بدون مسئولیت گزارشات مختلفی از جمله مطالبی که امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند، منتشر می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین در جمهوری قرقیزستان، مانند در هر کشور مشروعی، مسئولیت در برابر قانون وجود دارد. در این راستا همه باید در قبال درستی گزارش‌هایشان به ویژه کسانی که خود را روزنامه‌نگار و وبلاگ نویس می‌دانند، مسئول بدانند.

رئیس جمهور قرقیزستان افزود: بارها شاهد بودیم که وبلاگ نویسان و فعالان به طور آشکار دروغ و گزارشات نادرست را منتشر کردند. اغلب تلاش‌هایی عامدانه یا ناآگاهانه برای تحریک و ایجاد نفرت مذهبی و قومی، دعوت به اعمال خلاف قانون اساسی و ناآرامی صورت گرفته است.

جباراف خاطرنشان کرد: در روزگار پرآشوب و آشفته امروزی آزادی بیان توام با مسئولیت است. امروز کشورهایی که می‌توان آنها را از نظر دموکراتیک توسعه‌یافته در نظر گرفت، محدودیت‌هایی را علیه کسانی که از آزادی بیان برای دستیابی به اهداف سیاسی و بی‌ثباتی جامعه استفاده می‌کنند، اعمال می‌کنند. در این زمینه مجبوریم اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم، زیرا این امر مستقیماً به امنیت ملی کشور مربوط می‌شود.

رئیس جمهور قرقیزستان عنوان کرد: در اینجا می‌خواهم به برخی از مقررات کنوانسیون حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی که توسط کشورهای عضو شورای اروپا (4 نوامبر 1950) تصویب شده است، استناد کنم. بنابراین، بند 2 ماده 10 «آزادی بیان» حقوق دولت را برای محدودیت‌های خاص در آزادی بیان مربوط به منافع امنیت ملی، تمامیت ارضی یا نظم عمومی پیش بینی می‌کند. به عبارت ساده، در یک جامعه دموکراتیک تشریفات خاصی اعم از محدودیت یا تحریم که در قانون پیش بینی شده است، برای جلوگیری از ناآرامی‌ها یا جرایم ضروری است.

جباراف در پایان اظهار داشت: بیایید، منتظر تکمیل تمامی اقدامات بازرسی باشیم. ما موافق تنوع عقاید در جامعه هستیم، اما با فروپاشی دولت مخالفیم، یعنی مخالف آزادی بدون مسئولیت هستیم. ما باید پاسدار آزادی باشیم و از منافع قرقیزستان حمایت کنیم.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1644991

مهمترین اخبار ایران و جهان: