نیوز سیتی!
25 دی 1402 - 16:01

حمایت قاطعانه کشورهای آسیای مرکزی از سیاست «چین واحد»

وزارت خارجه ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان در بیانیه‌ای ضمن حمایت قاطع از اصل «چین واحد»، دولت چین را تنها دولت قانونی و نماینده کل کشور دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، وزارت امور خارجه ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان در بیانیه‌ای حمایت قاطع خود از اصل «چین واحد» را اعلام داشتند.

در بیانیه نهاد دیپلماتیک ترکمنستان در این مورد آمده است: ترکمنستان که دارای وضعیت بی‌طرفی دائمی به رسمیت شناخته شده بین‌المللی است، سیاست خارجی خود را کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی انجام می‌دهد.

در این راستا، بر اساس منشور سازمان ملل متحد که یکی از اصول اصلی آن احترام به تمامیت ارضی کشورها است، ترکمنستان حمایت قاطع خود را از اصل «چین واحد» اعلام و مجددا تایید می‌کند که دولت چین تنها دولت قانونی و نماینده کل این کشور است.

پس از نتایج انتخابات در تایوان، وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که این کشور از اصل «چین واحد» حمایت می‌کند و تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک چین است.

در این بیانیه عنوان شده که از تلاش‌های دولت چین برای دستیابی به اتحاد مجدد صلح آمیز این کشور حمایت می‌کند.

همچنین وزارت امور خارجه ازبکستان ضمن صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ازبکستان از اصل «چین واحد» حمایت می‌کند و تاکید دارد که تایوان جز جدانشدنی از قلمرو چین است.   

وزارت امور خارجه ازبکستان در بیانیه‌ای خود افزود: تاشکند اوضاع مربوط به انتخابات اخیر در تایوان را به دقت دنبال می‌کند. مجدداً تأکید می‌کنیم که قاطعانه از اصل «چین واحد» حمایت می‌کنیم و دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی چین است و تایوان جزء جدانشدنی از قلمرو چین است.

وزارت امور خارجه ازبکستان در پایان اظهار داشت: جمهوری ازبکستان قویاً از توسعه مسالمت آمیز روابط بین دو ساحل حمایت می‌کند و از همه تلاش‌های دولت جمهوری خلق چین برای دستیابی به اتحاد مجدد چین حمایت می‌کند.

لازم به ذکر است که «لای چینگده» نامزد حزب حاکم، که پکن وی را محرک جنگ خطرناک در تنگه تایوان خواند، در انتخابات ریاست جمهوری تایوان پیروز شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1638747

مهمترین اخبار ایران و جهان: