نیوز سیتی!
12 بهمن 1402 - 00:04

یادداشت| مطالبات شرقی از رییس جمهور

کامران آتین از فعالان سیاسی و اجتماعی هرمزگان می گوید: اقدامات خوبی برای خروج شرق هرمزگان از محرومیت آغاز شده و در این راه استاندار هرمزگان نقش محوری ایفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، کامران آتین فعال سیاسی و اجتماعی هرمزگان در یادداشتی ذیل عنوان «مطالبات شرقی از رییس جمهور» آورده است:

بخش بزرگی از سواحل مکران در منطقه شرقی استان هرمزگان قرار گرفته است ولی این منطقه در بسیاری از شاخص های اقتصادی و اجتماعی در حوزه زیرساخت ها از متوسط کشوری پایین تر است و مردمان آن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

بی شک نگاه ویژه مقام معظم رهبری به سواحل مکران زمینه ساز خلق رخدادهای خوبی در این منطقه طی سال های اخیر شده است و عزم لازم نیز در میان مدیران بخصوص استاندار هرمزگان در رقم زدن توسعه در این منطقه به خوبی دیده می شود.

شرق هرمزگان در زمینه راه به توجه بیشتری نیاز دارد. ضرورت دوبانده سازی محور میناب به جاسک بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و کارهای اساسی در این زمینه نیاز است.

بندر چند منظوره سیریک با تحرک خوب دولت سیزدهم ساخته شده و وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر با جدیت ساخت این بندرگاه را به انجام رسانده اند ولی برای بهره مندی هرچه بهتر و بیشتر از این بندرگاه، ضروری است تا راههای شرقی هرمزگان نیز توسعه یافته و مناسب سازی شوند. همچنین برای رونق بیشتر بندرچند منظوره سیریک، پیشنهاد تبدیل این بندر و حریم آن به عنوان منطقه ویژه اقتصادی نیز مطرح است.

نیروگاه سیریک پس از سال ها کلنگ زنی بی اقدام، اکنون سرنوشت دیگری پیدا کرده است و قرار است یک نیروگاه اتمی 5 هزار مگاواتی در آن ساخته شود. این نیروگاه می تواند برق لازم برای توسعه سواحل مکران را تأمین کرده و افق روشنی پیش روی توسعه سواحل مکران قرار دهد. پیگیری دقیق این پروژه تا به ثمر رسیدن نهایی آن اهمیت ویژه ای دارد.

لنجداران سیریکی و دیگر لنجداران منطقه که عمری است از این راه، امرار معاش می کنند، اکنون با یک سفر ته لنجی در سال، معیشت خوبی ندارند و از دولت انتظار دارند لااقل دو نوبت دیگر به سفرهای ته لنجی آنان بیفزاید تا بتوانند هزینه سنگین رفت و آمد و نگهداری این لنج ها و معیشت خویش را در این وضعیت گرانی جبران کنند.

سد مرک نیز از دیگر مطالبات مردم است. این سد بر روی رودخانه گز می تواند جلوی حجم عظیمی از سیلاب را بگیرد و آن را برای ماههای گرم سال ذخیره کند. این سد می تواند وضعیت آبی منطقه را بهبود بخشد. از سوی دیگر هنوز تنش آبی در مناطق مختلف شرقی هرمزگان وجود دارد و از دولت می خواهیم در زمینه پایداری منابع آبی از محل آبشیرین کن اقدامات جدی تری اتخاذ کند.

سیریک به بیمارستانی 64 تختخوابی نیاز دارد و خیران این منطقه نیز آماده مشارکت در ساخت این بیمارستان هستند. از سویی جوانان سیریکی به مرکز فنی و حرفه ای نیاز دارند تا بتوانند حرفه بیاموزند و در کارهای مختلف موثرتر واقع شوند. این دو خواسته را استاندار محترم که تلاش های او در تغییر وضعیت هرمزگان موثر است، در حضور رییس جمهور پیگیری کند.

جا دارد از وزارت راه و شهرسازی، آقای صفایی رییس سازمان بنادر و دریانوردی و آقای حسینی مدیر بنادر شرقی هرمزگان برای تلاش ویژه به منظور ساخت بندر چند منظوره سیریک که برگ برنده توسعه این شهر بشمار می رود، قدردانی کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1656403

مهمترین اخبار ایران و جهان: