نیوز سیتی!
11 بهمن 1402 - 14:04

آب انبار 112 ساله مریم آباد در کویر یزد جان دوباره می‌گیرد

مدیر منطقه دو شهرداری یزد از احیای آب انبار قدیمی مریم آباد یزد معروف به آب انبار نو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، علیرضا ابویی در بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از آب انبار نو مریم آباد اظهار کرد: با توافقی که میان انجمن زرتشتیان یزد، منطقه دو شهرداری یزد و اداره کل میراث فرهنگی استان صورت گرفت، آب انبار قدیمی و تاریخی مریم آباد احیا می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در جریان توسعه شهری، آثار ارزشمند تاریخی و بنا‌های قدیمی دارای ارزش معماری و تاریخی باید حفظ شود، افزود: آب انبار تاریخی محله مریم آباد از جمله بنا‌هایی است که می‌تواند در هویت بخشی به محلات بسیار اثرگذار باشد.

مدیر منطقه دو شهرداری یزد تصریح کرد: برخی بنا‌های تاریخی در محلات نظیر آب انبار‌ها نشان دهنده فرهنگ حاکم بر محلات و زندگی مسالمیت آمیز ادیان در کنار یکدیگر است.

ابویی با اشاره به انجام عملیات بازپیرایی و احیای این آب انبار بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، گفت: برآورد اولیه احیا و بازپیرایی این آب انبار قدیمی را بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال می باشد و این عملیات شامل محوطه سازی، بدنه سازی و نورپردازی است.

گفتنی است آب‌انبار نو مریم آباد متعلق به اواخر دوره قاجار است و در سال ۱۲۹۰ شمسی احداث شده و در اردیبهشت ماه ۱۳۸۳ با شماره ۸۵۳۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

پایان پیام/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1655691

مهمترین اخبار ایران و جهان: