نیوز سیتی!
23 مهر 1402 - 12:00

بازگشت اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده به خانواده از طریق مجتمع شوق زندگی

رئیس کل دادگستری استان تهران در آیین افتتاح مجتمع ویژه حمایت از اطفال و نوجوانان (شوق زندگی) گفت: مجتمع ویژه شوق زندگی باید محیطی برای بازپروری باشد تا زمینه رشد، ارتقا و بازگشت اطفال و نوجوانان آسیب‌ دیده به خانواده فراهم شود.

به گزارش گروه قضائی خبرگزاری فارس به نقل از قوه قضائیه، آیین افتتاح مجتمع ویژه حمایت از اطفال و نوجوانان (شوق زندگی) به‌منظور کمک به کودکان آسیب‌دیده و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد محیط حامی و دوست‌دار کودک با حضور علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران، محمد صاحبکار خراسانی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه، امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری و علی صالحی دادستان تهران برگزار شد.

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در این آیین با قدردانی از پشتیبانی‌ها و حمایت‌های خیرین و دستگاه‌های مسئول در حوزه حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب گفت: شاید مهم‌ترین نیاز جامعه، حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف است.

رئیس کل دادگستری استان تهران بهره‌برداری از مجتمع ویژه حمایت از اطفال و نوجوانان (شوق زندگی) را جلوه‌ای از تعامل، نوع‌دوستی، خداجویی و حفظ کرامت انسانی اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب عنوان کرد که تا پیش از آن مسبوق به سابقه نبوده است.

وی گردهمایی دستگاه‌های مسئول و متولی در قالب مجتمع ویژه شوق زندگی را یکی از رویکرد‌ها و کارکرد‌های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی در جهت حمایت از اشخاص آسیب‌دیده و در معرض آسیب عنوان کرد و در عین حال از هم‌افزایی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف در این مجموعه از جمله سازمان بهزیستی و دادسرای عمومی و انقلاب تهران قدردانی کرد.

القاصی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب را جدای از وظیفه انسانی و دینی، یک وظیفه قانونی عنوان کرد و گفت: قانون‌گذار در این زمینه مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌ها را بر عهده سازمان بهزیستی نهاده و باعث خرسندی است که امروز و در دولت مردمی و انقلابی سازمان بهزیستی گام بسیار مهمی در جهت مردم‌داری، مردم‌دوستی و حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب برداشته است؛ به‌طوری که امروز افتتاح مجتمع ویژه شوق زندگی نویدبخش بسیار مهمی برای حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده و در معرض آسیب برای حمایت همه‌جانبه است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به حمایت‌ها و مساعدت‌های همه‌جانبه دستگاه قضا در جهت تسهیل امورات این مجموعه و ارتقاء آن اظهار کرد: مجتمع ویژه شوق زندگی باید محیطی برای بازپروری و مجموعه‌ای باشد که زمینه رشد، ارتقا و بازگشت اطفال و نوجوانان آسیب‌دیده به کانون گرم خانواده را فراهم کند.

وی همچنین در بخش پایانی سخنان خود به سازمان بهزیستی پیشنهاد داد تا در صورت ضرورت و امکان شعبی از مجتمع ویژه شوق زندگی در بخش‌های مختلف استان تهران ایجاد شود و دستگاه قضا نیز آمادگی لازم برای حمایت همه‌جانبه در این امر را دارد.

علی صالحی، دادستان تهران نیز در این آیین، ارائه مشاوره و معاضدت قضایی و حقوقی و ایجاد شرایط مناسب در خانواده برای اطفال و نوجوانان، نظارت بر حسن اجرای آرا و تصمیمات مرتبط با اطفال و نوجوانان، تهیه گزارشات موردی و ادواری مرتبط با اطفال را از اهم اهداف ایجاد این مجتمع ذکر کرد و گفت: به دستور رئیس کل دادگستری کل استان تهران، یک دادیار در اینجا مستقر خواهد شد و دستورات قضایی لازم را صادر خواهند کرد.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که انشالله در تهران حدود هشت مجتمع را راه‌اندازی کنیم که برنامه‌ریزی شده است.

وی تصریح کرد: در خصوص موضوع کودکان کار، مطالبه جدی این است که دستگاه‌های متولی ورود جدی داشته باشند تا بتوانیم با هم‌افزایی مشکلات را به حداقل برسانیم.

قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور در این آیین ضمن قدردانی از هم‌افزایی و تعامل قوه قضاییه، وزارت دادگستری و سایر دستگاه‌های همکار برای افتتاح این مجتمع گفت: در این آیین انتظار داریم که این موضوع در کشور دیده شود؛ چرا که این موضوع ائتلافی میان دستگاه‌های متعدد است و این همراهی در این مجموعه بیش از گذشته و با حضور حداکثری دیده می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1538503

مهمترین اخبار ایران و جهان: