نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 11:03

نیاز دانش آموزان گلستانی به فضای ایمن آموزشی

یکی از علت های اساسی ترک تحصیل دانش آموزان مناطق محروم استان، کمبود مدارس است. متاسفانه دانش آموزانی هستند که علی‌رغم معدل های خوب، به جهت کمبود امکانات منطقه و نداشتن توان مالی در پرداخت هزینه رفت و آمد و همچنین خطرات احتمالی در مسیر مدرسه شهر، از ادامه تحصیل منصرف می شوند.

گلستان- پریسا مسعودی: استان گلستان با ۲ میلیون جمعیت و  ۴۱۷ هزار نفر  دانش آموز و حدود سه هزار مدرسه جزو شهرهایی محسوب می شود که فرسودگی مدارس آن باعث شده بسیاری از دانش آموزان شهر و روستا از محیط مناسب آموزشی بی بهره باشند. همچنین شهر گرگان به عنوان مرکز استان از نظر عدم  برخورداری مدارس آن از محیط استاندارد به عنوان  محروم‌ترین و فقیرترین شهرها شناخته شده است.

از ابتدای شروع دولت سیزدهم، آماده سازی مدارس ایمن و استاندارد برای همه دانش آموزان کشور به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است چرا که استاندارد بودن و برخورداری از فضای مناسب محیط آموزشی یکی از اصول اولیه در نظام آموزش و پرورش است. 

 

* ۱۷ درصد مدارس گلستان پرخطر و تخریبی هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان این که وجود مدارس غیرمقاوم در نقاط مختلف استان روند  تحصیل  را برای دانش آموزان با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: ۱۷ درصد مدارس استان تخریبی است و ۱۰ درصد هم باید  مقاوم سازی شود.

وحید فراهی افزود:  قبل از دولت سیزدهم ۲۰ درصد مدارس گلستان که در مجموع  ۲ هزار و ۶۰۰ کلاس  را شامل می شد، فرسوده  بود که با تلاش  دولت در طول دوسال گذشته در راستا نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تخریبی استان، سه درصد از این رقم کم شد.

وی در خصوص تجهیز و استاندارد سازی مدارس غیر مقاوم استان  عنوان کرد: تجهیز مدارس استان با رشد ۵ برابری و صرف مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان با اقدامات  دولت سیزدهم نظیر احداث، تکمیل و تجهیز پروژه‌های آموزشی و ورزشی،تعمیر و بهسازی مدارس،  استاندارد کردن سیستم‌  گرمایشی، اجرا طرح ملی محرومیت زدایی و دیگر موارد، انجام شده است.

بر اساس گفته وی، جایگزینی مدارس جدید با مدارس فرسوده هم سالیانه ۱۰ الی ۱۵ درصد اجرا می شود و درحال حاضر شمار مدارس فرسوده گلستان از ۲۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

فراهی افزود: طی دوسال گذشته ۸۵۰ کلاس درس با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال استاندارد سازی شد و در حال حاضر مدرسه دولتی با زیر ساخت غیراستاندارد و  فاقد برق، گاز و سیستم گرمایشی در سطح استان نداریم.

* مدرسه شهید قربانی در عرب لاله گون *

 

* کمبود مدارس روستایی، عامل اساسی ترک تحصیل دانش آموزان است

دور افتادگی و صعب العبور بودن روستاهای استان یکی از معضلاتی است که همواره مسئولان آموزش و پرورش با آن روبرو بوده‌اند. کمبود مدرسه، وجود مدارس بسیار فرسوده و غیر مقاوم و حتی نبود کانکس آموزشی در این مناطق، چالش های متعددی را به وجود آورده است.

گلدی پور، یکی از شهروندان روستای اوقچی بزرگ واقع در شهرستان کلاله در رابطه با فقدان دبیرستان در روستا اوقچی بزرگ و روستاهای مجاور دیگر در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: یکی از علت های اساسی  ترک تحصیل دانش آموزان مناطق محروم استان، کمبود مدارس است.

وی افزود: متاسفانه دانش آموزانی هستند که علی‌رغم معدل های خوب، به خاطر کمبود امکانات و نداشتن توان مالی در پرداخت هزینه رفت و آمد به دبیرستانِ شهر، از ادامه تحصیل منصرف می شوند.

حجت شاه محمدی، فعال اجتماعی نیز در رابطه با عدم تعمیر و مقاوم سازی  مدارس مناطق محروم گلستان به خبرنگار فارس گفت: بعضی از  مدارس حاشیه استان به ویژه روستاهای مناطق دورافتاده  استحکام  لازم را ندارند و این شرایط  خطرآفرین باعث تشویش دانش آموزان و والدین آن ها می شود.. احداث مدارس جدید هم روند کندی دارد و همت مسئولین را می طلبد.

وی عنوان کرد: دبیرستان شهید داور پناه در روستای اوقچی بزرگ با ۵ هزار متر مربع مساحت به علت فرسودگی شدید حکم تخریب گرفته است و ۵ سال است که خالی از سکنه است. چرا با وجود زمینی به مساحت ۵ هزار متر باید بچه های این روستا و ۴ روستای همجوار دیگر به علت نداشتن دبیرستان، قید درس و تحصیل را بزنند؟

 

* حفظ ایمنی و سلامتی دانش آموزان مهم ترین الویت آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان در گفتگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه حفظ ایمنی و سلامتی جان دانش آموزان در الویت قرار دارد اظهار کرد: در مواردی که مدرسه‌ای شرایط ایمنی نداشته باشد، اداره آموزش و پرورش به هیچ وجه اجازه استفاده از آن فضا را به دانش آموزان نمی‌دهد و به عنوان متولی آن مدرسه را تخلیه و یا تغییر کاربری می دهد.

سید رضا نظری افزود: در برخی مواقع براساس گزارش‌های مردمی مبنی بر ایمن نبودن فضای مدرسه، آموزش و پرورش حتی در اواسط سال تحصیلی مبادرت به تعطیلی آن مدرسه می کند.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلی مدارس تخریبی و نیاز به فضای آموزشی جدید، پیگیری های لازم برای ساخت مدرسه با همکاری استانداری، اداره کل نوسازی مدارس، فرمانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انجام می شود. 

 

*احداث مدارس جدید، جایگزین مدارس کانکسی استان

مدارس کانکسی و مدارسی که از خشت، سنگ و گل ساخته شده اند و امکان ریزش دارند،  در سراسر کشور بر طبق شاخصه‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش از طریق سازمان نوسازی مدارس شناسایی شده و برای ساخت مدارس جایگزین اقدام می شود.

در استان گلستان ۹۹ کلاس درس کانکسی در  روستاها ، مناطق عشایری و مرزی وجود دارد که جمع آوری این مدارس به غیر از  مدارس مناطق عشایری و فصلی، در دستور کار اداره کل نوسازی مدارس گلستان قرار دارد.

معاون توسعه مشارکتهای مردمی اداره کل نوسازی مدارس گلستان در گفتگو با خبرگزاری فارس در مورد ساخت مدارس جایگزین اظهار کرد: ساخت 1000 مدرسه جایگزین مدارس فرسوده و کانکسی از سال گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا بهمن سال 1402 به بهره برداری برسد.

محمد جواد شاهکو محلی افزود: در رابطه با احداث مدارس جایگزین، توانسته ایم با مشارکت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  ۶۰ پروژه آموزشی پرورشی استان را به ثمر برسانیم.

این بنیاد تاکنون ۴۸ پروژه آموزشی را در استان به  بهره برداری رسانده است و  ۱۲ پروژه دیگر هم تا مهرماه سال آینده افتتاح می شود.

وی افزود:  با احداث این مدارس بیش از ۱۵۰ دانش آموز در روستاها استان علاوه بر بهره مندی از فضای استاندارد آموزشی از خطرهای رفت و آمد به روستاهای همجوار ایمن خواهند بود.

با توجه به تاکید استاندار گلستان در حل موانع اعتباری آموزش و پرورش استان در ارائه خدمات هرچه بهتر و هدف‌گذاری در استحکام بخشیدن به ساختمان‌های آموزشی استان در امر مدرسه‌سازی نیاز به جهاد عمومی است و همه اقشار جامعه باید همکاری کنند.

زمین های مناسب باید در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد که نیازمند تعامل دیگر دستگاه ها است و خیران مدرسه‌ساز و گروه‌های مردمی استان مثل همیشه که با مشارکت در پویش ها پیشقدم شده اند و در تجهیز و ساخت کامل مدرسه با مسئولین همراه بوده اند، دست به دست هم بدهند تا دانش آموزان، این سرمایه های انسانی ایران زمین از تحصیل در یک فضای دلنشین و ایمن در محل زندگی خود و باهزینه های حداقلی برخوردار باشند. 

پایان/ ۸۳۰۲۲

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564147

مهمترین اخبار ایران و جهان: