نیوز سیتی!
16 آذر 1402 - 09:53

دولت و دانشگاه در دالان پیشرفت

چرا دشمن با سناریویی چند لایه و پیچیده، دانشگاه را نشانه گرفته و چرا از دست دولت سیزدهم عصبانی است؟

فارس پلاس؛ حسام‌الدین برومند در یادداشتی نوشت: این یادداشت با تکیه بر شواهد و قرائن غیرقابل انکار در تلاش است به مناسبت روز دانشجو(16 آذر) نشان بدهد که چرا دشمن با سناریویی چند لایه و پیچیده، دانشگاه را نشانه گرفته و چرا از دست دولت سیزدهم عصبانی است.

نقطه عزیمت بحث به نیمه سال 1400 باز می‌گردد که شرایط کشور یک شرایط بحرانی بود. روزهایی تلخ که کرونا جان هموطنان مان را می‌گرفت و تعداد کشته‌ها به 700 نفر در روز می‌رسید! وضعیت اقتصادی به گونه‌ای بود که رشد اقتصادی یا صفر بود یا کمی بیشتر از صفر! همه چیز را به وزارت خارجه‌ای گره زده بودند که در آنجا هم همه چیز به برجامی ختم شد که فرجام آن، همان «تقریباً هیچ!» بود که رئیس بانک مرکزی اسبق به زبان آورده بود. «انجماد برجامی» کار را به جایی رسانده بود که حتی رابطه با همسایگان به مشکل خورده بود. فروش نفت در کمترین حالت خود قرار داشت. وضعیت مسکن به یک بحران 10 ساله منجر شده بود که قیمت‌ها در بازار قدکشیده بود و سقفی هم نداشت و از آن‌سو؛ قیمت خودرو هم که ترمز بریده بود!

جالب اینجاست که در اولین جلسه‌ای هم که هیأت دولت با رئیس‌جمهور جدید تشکیل داده بود (سوم مرداد 1400)‌ و هنوز معاونان و وزیران دولت اعتدال در آن حضور داشتند، آقایان به اوضاع وخیم اقتصاد کشور، ذخایر شکننده کالاهای اساسی، وضعیت نامناسب ارزی کشور، خشکسالی، وضعیت تأسف‌بار کرونا و... اذعان می‌کنند. در همین شرایط بود که تورم 60 درصدی خودنمایی می‌کرد!

این موارد تلخ و پررنج، اضافه می‌شد به آن مواضع تلخ‌تری که رئیس دولت مدعی بود که صبح جمعه از تصمیم دولت برای گران کردن بنزین به ۳۰۰۰ تومان مطلع شده است! یا وزیر مسکنی که طرح مسکن مهر را طرح مزخرفی می‌دانست! فلان مقام دولتی هم در قامت یک تئوریسین گفته بود؛ اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به‌جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت!

یا فلان وزیر آن دولت هم وقتی گلایه مرد میانسالی را درباره هزینه سنگین فیزیوتراپی شنید؛ این نسخه را برای او پیچید: «خودت بمال»! و این داستانی است که سر دراز دارد و مصداق مثنوی هفتاد من کاغذ است و...

اما دولت سیزدهم توانست در مسیر دوساله خود ابتدا از پدیده بی‌دولتی و بی‌مسئولیتی به «دولت کار و فعالیت» شیفت کند که از جمله نتایج آن به‌طور خلاصه عبارت است از:‌ احیای سیاست همسایگی، عضویت در شانگهای و بریکس، تقویت روابط با چین و روسیه و جانمایی برای نظم جدید جهانی، ثبت رشد اقتصادی 5/7 درصدی در نیمه اول سال‌جاری، رکورد بی‌سابقه در خرید تضمینی گندم که از مرز 10 میلیون تن گذشته است، افزایش فروش نفت، حرکت در مسیر اقتصاد بدون نفت، مبارزه مؤثر برای جلوگیری از فرار مالیاتی، ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن، ساماندهی وضعیت ارزی کشور و...

وقتی دولت سیزدهم ریل حرکت کشور را به ریل پیشرفت و جبران عقب ماندگی‌های دهه 90 تغییر می‌دهد؛ دشمن حق دارد که عصبانی باشد و البته بیکار هم ننشست و سر بزنگاه‌ها می‌کوشد فتنه بیافریند و از جمله در فتنه پاییز سال گذشته، دشمن به دنبال انتقام از تغییر ریل کشور به مسیر پیشرفت بود. در همان فتنه، دشمن تلاش کرد زمین بازی و عملیات خود را به دانشگاه‌ها بکشاند اما این نقشه نقش برآب شد. برای همین رئیس‌جمهورمحترم روزگذشته در مراسم 16 آذر در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه سال گذشته دیدید که «دانشگاه» هدف بود، گفت: «باید صمیمانه از دانشجویان، اساتید و مدیران تشکر کنم که دشمن را ناکام گذاشتند و نگذاشتند به اهداف پلیدش برسد و او را ناامید کردند.»

در واقع، دولت پای منافع ملی مردم ایستاد و اسیر جوسازی‌ها و حاشیه‌ها و تله گذاری‌ها نشد و فقط به کار و فعالیت متمرکز شد و این افتخار را هم اخیراً کسب کرد که رهبر معظم انقلاب در جریان دیدار رئیس‌جمهور کوبا و توصیه بر تقویت روابط دو کشور، دولت آقای رئیسی را «دولت کار و فعالیت» نامیدند. دانشگاه هم نشان داد که هم بیدار است و هم نمی‌گذارد دشمن، سناریوهای انحرافی را به میدان علم و دانش بکشاند. نقطه تلاقی و اتصال دولت و دانشگاه در دو سال گذشته حرکت در دالان پیشرفت بوده است تا روزهای پررنج و مواضع تلخ دهه پرچالش ایران تکرار نشود.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1596703

مهمترین اخبار ایران و جهان: