نیوز سیتی!
10 شهریور 1402 - 14:47

راه‌اندازی سومین کشتارگاه تمام صنعتی دام در خوزستان

اهواز- مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در یک سال گذشته سومین کشتارگاه تمام صنعتی دام در استان راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر عسکری فرد صبح امروز جمعه در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: در هر منطقه‌ای که دام و انسان مصرف کننده فرآورده‌های دامی وجود داشته باشد، اداره کل دامپزشکی بر این امور نظارت دارد.

وی افزود: در راستای بهداشت عمومی و نظارت بر مواد غذایی مصرفی انسان، بیش از ۱۱ هزار بازرسی بهداشتی از مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های دامی در استان خوزستان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه در یک سال گذشته سومین کشتارگاه تمام صنعتی دام در استان راه اندازی شده است، تصریح کرد: ۳۷ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه طیور تحت نظارت بهداشتی و شرعی کارشناسان دامپزشکی ذبح شده و در چرخه بسته‌بندی قرار گرفته‌اند.

عسکری فرد گفت: همچنین بیش از ۶۶۰ دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های خوزستان تحت نظارت بهداشتی و شرعی کشتار شدند که در نتیجه این نظارت، بیش از ۷۳۰ هزار کیلوگرم دام مشکوک ضبط و ۶۰ هزار کیلوگرم از این دام‌ها معدوم شدند؛ براساس بررسی‌های انجام شده در مراکز دام خوزستان، ۶۰۰ مورد تخلف به مراکز بهداشتی اعلام شد.

وی در خصوص مسئله واکسیناسیون دام‌ها بیان کرد: برگزاری اردوهای جهادی دامپزشکی یکی از اقدامات شاخص در سال‌های اخیر بوده که سبب شده خدمات دامپزشکی به دامداران مناطق صعب‌العبور بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ ۲۷ اردوی جهادی در یک سال گذشته توسط دامپزشکی خوزستان در مناطق صعب‌العبور انجام شد که ۱۸ میلیون نوبت سردام سبک و بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نوبت سردام سنگین واکسیناسیون شدند.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: واکسیناسیون امسال نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته است و ۶۰ درصد افزایش ایمن سازی داشته‌ایم.

عسکری فرد با بیان اینکه در ۸۳ منطقه روستایی و عشایری خوزستان خدمات جهادی برای دام‌ها انجام داده‌ایم، تصریح کرد: در این راستا در مناطق کم برخوردار ۸۶۰ رأس دام بیمار به صورت رایگان درمان شدند، همچنین ۲۰ دوره آموزشی در مناطق صعب‌العبور برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: بر صادرات و واردات حوزه دامپزشکی نظارت داریم؛ ۳۰ هزار و ۴۰۰ تن برآورده منجمد شامل ماهی منجمد و خوراک آبزیان از بندر امام خمینی صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ درصد نهاده‌های دامی کشور از بندر امام خمینی وارد می‌شوند، تصریح کرد: این نهاده‌ها به صورت مستقیم تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی قرار می‌گیرند و بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تن نهاده دامی وارد کشور شده است.

عسکری فرد یکی از بیماری‌های بسیار مهم در طیور را آنفولانزای فوق حاد پرندگان اعلام و عنوان کرد: این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است که در طول یک سال گذشته این بیماری کنترل شده و استان خوزستان عاری از بیماری است.

وی گفت: یک هزار و۱۰۰ بازدید میدانی از مزارع پرورش میگو و ماهی انجام شده است که بیش از هشت هزار و ۵۰۰ آبزی در واحدهای پرورش آبزیان نمونه برداری شدند؛ همچنین در یکسال گذشته ۲۴ هزار آزمایش شامل بیماری‌های میکروبی آنالیزهای شیمیایی، سم شناسی، انگل شناسی و سرلوژی دام و طیور انجام شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1479947

مهمترین اخبار ایران و جهان: