نیوز سیتی!
11 اسفند 1401 - 02:40

چین و بلاروس آتش بس و آغاز مذاکرات در اوکراین را خواستار شدند

روسای جمهور چین و بلاروس در دیدار با یکدیگر در پکن، بر برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات برای حل و فصل بحران اوکراین تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی وی در دیدار با یکدیگر در پکن آتش بس و آغاز مذاکرات حل و فصل بحران اوکراین را خواستار شدند.

طبق اعلام تلویزیون چین، شی جین پینگ گفت: موضع چین متضمن دعوت به صلح و مذاکره و احترام گذاشتن به ملاحظات امنیتی مشروع تمام کشورها است.

رئیس جمهور چین در اشاره آشکار به ایالات متحده آمریکا و متحدانش افزود: کشورهای ذینفع باید سیاسی کاری و بکارگیری اقتصاد جهانی به عنوان ابزار را متوقف کنند و اقداماتی را اتخاذ کنند که به آتش بس، توقف جنگ و حل مسالمت آمیز بحران منجر گردد.

لوکاشنکو هم گفت که بلاروس از مواضع و پیشنهادات چین درباره حل سیاسی بحران اوکراین کاملاً حمایت می کند و این مواضع برای حل بحران اهمیت زیادی خواهد داشت.

دو طرف همچنین مجموعه توافقاتی را در زمینه های کشاورزی، گمرک و ورزش امضا کردند.

این در حالی است که الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس پیش از این گفته بود که اوکراین برای حل نزاع در این کشور راه دیگری جز انعقاد معاهده صلح بدون پیش شرط با روسیه ندارد.

لوکاشنکو افزود: اوکراین باید بفهمد که راه دیگری جز انعقاد معاهده صلح بدون پیش شرط وجود ندارد.

رئیس جمهور بلاروس پیشتر هم گفته بود که اگر به موضع چین پیرامون نزاع در اوکراین توجه نشود، این امر به عواقب وخیمی منجر خواهد شد.

لازم به ذکر است که رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

این در حالی است که وزارت خارجه چین سرانجام به تازگی و در سالروز آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، طرح ۱۲ بندی خود را برای نحوه پایان‌دادن به جنگ و درگیری‌ها در اوکراین منتشر کرد.

وزارت امور خارجه روسیه از تمایل چین برای ایفای نقش در حل و فصل بحران اوکراین از طریق مسالمت آمیز استقبال کرد.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: از طرح پکن برای حل و فصل استقبال می‌کنیم و به احترام به منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین المللی و انسانی و امنیت فراگیر پایبندیم.

این بیانیه می‌افزاید: با چین هم عقیده ایم که هرگونه اعمال محدودیت خارج از چارچوب شورای امنیت غیرقانونی است و ابزاری برای رقابت نابرابر و جنگ اقتصادی بشمار می‌رود.

وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو درباره تحقق اهداف عملیات نظامی خود در اوکراین با استفاده از وسایل سیاسی و دیپلماتیک انعطاف پذیر است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1067432

مهمترین اخبار ایران و جهان: