نیوز سیتی!
07 شهریور 1402 - 19:08

سامانه پرتودهی «خودحفاظ گاما» در بناب رونمایی شد

تبریز-درششمین روز از هفته دولت، آیین رونمایی از سامانه پرتودهی «خودحفاظ گامای دوجداره با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز » با حضور معاون رییس‌ جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در بناب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس سیاست‌های ابلاغی و نیز رسالت ذاتی سازمان انرژی اتمی، سالم‌سازی محصولات کشاورزی و مواد غذایی با هدف ارتقای سلامت و بهداشت جامعه در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و به همین منظور شرکت توسعه کاربرد پرتوها با تکیه بر دانش، توانایی و تجارب سودمند متخصصان خود در مجتمع پرتوفرآیند شمال غرب کشور (بناب) اقدام به طراحی و تولید سامانه پرتودهی «خودحفاظ گامای دوجداره با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز» کرده است.

این سامانه با بهره‌گیری از تجربیات و دانش فنی متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده و قادر است با پرتودهی محصولات فله‌ای نظیر غلات و حبوبات نسبت گندزدایی، کنترل جوانه‌زنی و کاهش آفات انباری محصولات اقدام کند.

با استفاده از این سامانه می‌توان نسبت به افزایش انبارمانی محصولات از طریق کاهش بارمیکروبی و نابودی میکروارگانیسم‌های آلوده و فسادزای مواد غذایی اقدام کرد.

محصولاتی نظیر گندم و جو، حبوباتی نظیر نخود، لپه، عدس، لوبیا و نیز برنج و خشکباری مانند گردو، پسته، بادام و فندق را می‌توان توسط سامانه «خودحفاظ گامای دوجداره» پرتودهی کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1475776

مهمترین اخبار ایران و جهان: