نیوز سیتی!
14 تیر 1402 - 14:59

ثبت ۱۲۰۰ تشکل مردمی در وزارت کشور

معاون وزیر کشور از ثبت ۱۲۰۰ تشکل مردمی، سمن و گروه‌های جهادی و مردمی در وزارت کشور خبر داد و اضافه کرد: با این حال نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی کشور صفر است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حسن ولیئی ظهر امروز در آیین افتتاحیه همایش آموزشی دبیران تشکل‌های شاهد و ایثارگر که در  سالن مجتمع توانبخشی ایثار قزوین برگزار شد، اظهار داشت: یکی از آسیب‌های حضو تشکل‌های مردمی و سمن‌ها این است که در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری کشوری و ملی دخالت داده می‌شوند که باید این معضل برطرف شود.

وی از ثبت 1200 تشکل مردمی، سمن و گروه‌های جهادی و مردمی در وزارت کشور خبر داد و اضافه کرد: با این حال نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مردمی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی کشور صفر است و باید برای تشکل‌ها جایگاه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری قائل شویم.

ولیئی با بیان اینکه تشکل‌ها در حوزه قانون‌گذاری و قانون‌نویسی مغفول واقع شده‌اند، ادامه داد: بنابراین امروز نمایندگان مردم در مجلس باید از طریق تصویب یا تغییر قانون نقش برای تشکل‌های مردمی در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در نظر بگیرند و در این صورت است که مشکلات تشکل‌ها رفع شده و نقش خود را در تصمیم‌گیری‌های کلان ملی و منطقه‌ای پیدا خواهند کرد.

معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت بررسی گزارش عملکرد سمن‌ها و تشکل‌ها تصریح کرد: این گزارش کارها ضعف‌ها و قوت‌های تشکل‌های مردم‌نهاد را نشان می‌دهد و این‌گونه می‌توان در جهت شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن این نقاط و همچنین تقویت نقاط قوت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد حرکت کرد.

ولیئی فعالیت تشکل‌های را عامل راهبردی در رشد سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی دانست و افزود: برای رشد مشارکت مردمی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی راهی بهتر از حمایت از تشکل‌های مردمی و به‌کارگیری ظرفیت آنها نداریم.

وی رمز توسعه تشکل‌های مردمی را شبکه‌سازی دانست و ادامه داد: اگر تشکل‌ها به دنبال رشد و افزایش کیفی خدمات خود به مردم و نظام هستند، باید از طریق شبکه‌سازی بخش‌های بیشتری از مردم را درگیر کنند و آنها را پای کار فعالیت‌ها و اهداف خود بیاورند. همچنین می‌توان از تشکل‌ها در راستای جهاد تبیین و بیان دستاوردهای انقلاب و نظام بهره گرفت.

ولیئی همچنین از دولت و مجلس خواست که با هم‌افزایی نسبت به تخصیص اعتبار به تشکل‌های مردمی حوزه ایثار و شهادت اقدام کنند و اجرای برنامه‌های فرهنگی را به آنها واگذار کنند.

تشکیل 4 فراکسیون در حوزه ایثار و شهادت

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس هم در  این همایش با اشاره به تشکیل 4 فراکسیون در حوزه ایثار و شهادت گفت: تأمین دارو و هزینه‌های درمانی خانواده‌های ایثارگر و شاهد به یکی از دغدغه‌‌های مهم مسئولان تبدیل شده و البته تشکل‌های مردمی شاهد و ایثارگر هم باید در این حوزه مطالبه‌گری کنند.

فاطمه محمدبیگی با بیان اینکه 122 تشکل مردمی حوزه ایثار و شهادت داریم، اضافه کرد: تعداد این تشکل‌ها در سطح کشور برای ترویج فرهنگ شهادت و ایثار اندک است و باید برای ترویج این فرهنگ به سمت بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌ها حرکت کنیم. باید به سمت الگوسازی از روحیه متعالی خانواده‌ شهدا و ایثارگران برویم.

وی با اشاره به تحرکات فرهنگی و رسانه‌ای دشمن برای تخریب اعتقادات و باورهای دینی از طریق فضای مجازی و ماهواره تصریح کرد: در چنین فضایی باید تعداد تشکل‌های مردمی حوزه شاهد و ایثارگر را بیشتر کرده و کیفیت کار آنها را انجام دهیم تا بتوانیم با جنگ ترکیبی دشمن در هر 2 بعد رسانه‌ای و فرهنگی مقابله کنیم.

محمدبیگی به ضرورت نقش‌آفرینی تشکل‌های شاهد و ایثارگر هم در تبیین مکتب شهدا اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای تشکل‌های این حوزه ایجاد ارتباط و پیوند بین دانش‌آموزان و خانواده شهدا و ایثارگران باید باشد، تا به این شکل محصلان ما با سیره زندگی شهدا و خانواده‌های ایثارگر آشنا شوند و بتوانند از طریق وصیت‌های شهدا با ارزش‌های انقلاب اسلامی بیشتر پیوند بخورند.

برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و ورزشی به تشکل‌های شاهد و ایثارگر واگذار می‌شود

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین هم در این همایش تصویر کردن سبک زندگی شهدا را از وظایف تشکل‌های شاهد و ایثارگر برشمرد و گفت: بنیاد شهید و ایثارگران در دولت سیزدهم به دنبال مردمی کردن اجرای برنامه‌های فرهنگی حوزه ایثار و شهادت است و در این زمینه به نقش تشکل‌های شاهد و ایثارگر توجه جدی دارد.

سمیه اسمعیلی اضافه کرد: منظور از مردمی‌سازی این است که برگزاری برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، ورزشی و هنری از جمله همایش، کارگاه آموزشی و نمایشگاه‌ها به تشکل‌های مردمی ایثارگر و شاهد سپرده می‌شود و به این ترتیب روحیه مشارکت‌پذیری و برنامه‌ریزی در حوزه ترویج ایثار و شهادت میان خود خانواده‌ شهدا و ایثارگران رشد می‌کند.

وی ادامه داد: اگر از تشکل‌ها و سمن‌های شاهد و ایثارگر بخواهیم که در برگزاری برنامه‌های فرهنگی با ما هم‌اندیشی و مشارکت داشته باشند، در مقابل فرهنگ اجتماعی خود احساس تکلیف بیشتری می‌کنند و چون خود را مالک چنین برنامه‌هایی می‌دانند، بنابراین با تمام ظرفیت در جهت مقابله با جنگ ترکیبی و ادراکی گام برمی‌دارند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1337032

مهمترین اخبار ایران و جهان: