نیوز سیتی!
07 تیر 1402 - 11:10

توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از گرمازدگی

متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: جهت پیشگیری از گرمازدگی مصرف مایعات فراوان از جمله انواع شربت ها مانند شربت خیار سکنجبین، شربت لیمو، شربت خاکشیر، دمنوش زرشک و عناب و نیز مصرف دوغ، انتخاب مناسبی برای افراد در معرض گرمازدگی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار،اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در اطلاعیه‌ای نسبت به استقرار هوای گرم و ماندگار در سطح استان هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است: از چهارشنبه ۷ تیرماه باتوجه به استقرار هوای گرم در ناحیه شمال شرق کشور، انتظار می‌رود دما در نواحی گرمسیر استان خراسان رضوی به ۴۰ و بالاتر از ۴۰ درجه سلسیوس برسد و گرمای هوا حداقل به مدت ۱۰ روز در سطح استان ماندگار باشد! شرایطی که احتمال گرمازدگی افراد در معرض آفتاب را بیشتر می کند.

علائم گرمازدگی چیست؟

فرشته قراط در گفت وگو با خبرنگار فارس در سبزوار با بیان اینکه یکی از پدیده های شایع فصول گرم سال، گرمازدگی است، اظهارکرد: گرمازدگی معمولا به دنبال فعالیت شدید و یا قرار گرفتن طولانی در محیط های گرم به ویژه نور مستقیم آفتاب رخ می دهد، علائم گرمازدگی در همه سنین  مشهود است اما این اختلال بیشتر اطفال و افراد مسن را تهدید می کند.

وی کلافگی، تپش قلب، بی قراری، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه را از جمله علائم خفیف و متوسط  گرمازدگی اعلام کرد و افزود: این اختلال در موارد شدید با افت فشارخون و حتی کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می دهد که در این موارد لازم است بیمار به مراکز درمانی مراجعه و تحت درمان قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه بیان داشت: در طب سنتی ایرانی یکی از شش اصل ضروری حفظ سلامتی توجه به تدابیر تغییر فصل و آب و هوا است، از دیدگاه طب ایرانی افراد با مزاج گرم و خشک بیشتر در معرض بروز گرمازدگی قرار دارند و لازم است احتیاط  بیشتری داشته باشند.

توصیه هایی برای پیشگیری از گرمازدگی

فرشته قراط ادامه داد:جهت پیشگیری از گرمازدگی توصیه می شود افراد به ویژه اطفال و سالمندان در فصول گرم از فعالیت شدید و قرار گرفتن مستقیم و طولانی در معرض آفتاب پرهیز کنند، فعالیت بدنی باید در زمان اعتدال هوا یعنی ابتدای صبح و یا عصر انجام شود.

وی ادامه داد:افراد با مزاج گرم و خشک در فصول گرم سال بهتر است از مصرف غذاها با ادویه های زیاد مانند فلفل و زنجبیل اجتناب نمایند و علاوه بر این مصرف بی‌رویه آجیل‌ها و مغزهای شور و همچنین  مصرف غذاهای چرب و شیرین و سرخ کرده مناسب فصل گرما نیست و بایستی مصرف آن محدود گردد.

متخصص طب ایرانی با بیان این که بهتر است غذاهای تناول شده در وسط روز، سبک و زودهضم باشد،گفت: انواع آش ها و سوپ ها از جمله آش آلو و سوپ جو گزینه های مناسبی جهت حفظ سلامتی در برابر گرمازدگی هستند. همچنین استفاده از میوه هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه و نیز سبزیجاتی مانند کاهو و خرفه نقش بسزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند.

 قراط اضافه کرد: علاوه بر این موارد، دوش گرفتن، پوشیدن لباس با الیاف نخی و گشاد، پرهیز از فعالیت بدنی شدید از دیگر مواردی است که در فصول گرم سال توصیه می شود.

برای نجات فرد گرمازده چه کنیم؟

متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوارتصریح کرد:در صورتی که افراد در فصل گرما دچار گرمازدگی شدند بهتر است شخص به محیطی خنک و دارای تهویه مناسب انتقال داده شوند به طوری که به دور از معرض تابش آفتاب باشد، با کمپرس پارچه خنک روی بدن به تدریج دمای بدن بیمار را به حالت طبیعی بازگردانیده و به تدریج مایعات یا نوشیدنی های خنک به ویژه شربت های کاهنده حرارت مانند شربت آبلیمو و شربت سکنجبین به وی خورانده  شود همچنین اسپری آب و گلاب روی صورت و بدن بیمار می تواند در کنترل علایم مفید باشد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1314832

مهمترین اخبار ایران و جهان: